CHEATMEALS, CHEATDAYS OG MENINGSLØS OVERSPISNING

CHEATMEALS, CHEATDAYS OG OVERSPISNING

I videoen, bliver du klogere på begreberne cheatmeals, cheatdays og meningsløs overspisning, der spænder ben for din vægtbalance

Familien og jeg smutter en tur til skønne Egholm, hvor Restaurant Kronborg ligger. Menuen står på stegt flæsk og Vebbestrup flødeis ad libitum, og det lyder jo lige så godt, som det smager!

Jeg sætter fokus på nogle typiske årsager, der leder til over- og hyggespisning, samt hvorvidt begreberne cheatmeals og cheatdays egentlig giver mening.

Lad os få styr på begreberne, hvis ikke du allerede er bekendt med dem.

 

Hvad er CHEATDAYS?

En cheatday er en dag, hvor man giver sig selv lov til at spise eller drikke ting, som man normalt ikke spiser og drikker. Den typiske årsag til “behovet” for en cheatday skyldes at din mentale kost- og sundhedsforståelse er opdelt i sund/usund og rigtig/forkert mad.

Cheatdays involverer ofte fastfood, slik, sukkerholdige drikke eller andre madvarer, der ikke “normal” passer ind i din forståelse af en sund og afbalanceret kost.

Mange mennesker har en cheatday som en del af deres kostplan, fordi de tror, at det kan hjælpe dem med at opretholde en sund livsstil på lang sigt ved at give sig selv en dag, hvor de kan spise de ting, de gerne vil, uden at føle sig skyldige.

Cheatdays lyder måske smarte, men resulterer ofte i meningsløs overspisning.

Cheatdays er imidlertid ikke nødvendigvis en sund måde at spise på, og det er vigtigt at huske, at det aldrig giver mening at overspise “usunde” madvarer i store mængder. Heller ikke selv om man har en cheatday.

Det er typisk både bedre, sundere og mere behageligt at slippe enten/eller tankegangen.

Prioriter naturligvis at spise næringsrige madvarer størstedelen af tiden, men find accept, madglæde og balance i at nyde slik, snacks, junk osv. i sunde mængder lejlighedsvist.

En ugentlig Cheatday kan nemt udslette dine resultater fra ugen. Mange oplever fx at deres kalorieunderskud mandag til fredag, splittes af i weekenderne.

På den måde udlignes deres kalorieunderskud, hvorfor deres ønskede vægttab udebliver.

Hvad er CHEATMEALS?

Et cheatmeal minder lidt om en cheatday, men hvor den “syndige” spisning begrænses til et enkelt måltid. Typisk er et cheatmeal et måltid, hvor du tillader dig selv at spise mad, der normalt ikke passer ind i din kostplan eller diæt.

Målet med et cheatmeal kan være at give dig selv en belønning, eller at holde dig mentalt sund ved at tillade dig selv at spise de fødevarer, du normalt anser som “forbudt” mad.

Cheatmeals kan (for nogle) fungere som en del af en sund balance, men det er vigtigt at huske, at et cheatmeal ikke skal være en undskyldning for at overspise ukontrolleret. Her vil cheatmeals nemlig typisk ikke være sundhedsfremmende for dig.

Benyttes cheatmeals, er det typisk bedst at planlægge et cheatmeal som en del af en sund og balanceret kostplan. Vær bevidst om, hvad og hvor meget du vil spise.

Hvis du pt. har meget strikse diætrestriktioner eller store sundhedsmæssige bekymringer, bør du sandsynligvis tale med en læge, diætist eller anden sundhedsfaglig professionel.

I denne situation, bør du også altid snakke med en sundhedsfaglig professionel, inden du inkluderer cheatmeals og cheatdays som en del af dine spisevaner.

I værste fald kan de nemlig skabe, fremme og forstærke spiseforstyrrelser.

 

Giver det nogensinde mening at overspise?

Nej, er det korte svar. Men du bliver naturligvis meget klogere på hvorfor her i videoen. Du får også mine bedste tips til at give plads til et ekstra kalorieindtag i energiregnskabet, hvis du fx skal til fristende festlige lejligheder og sociale sammenkomster osv.

Hvis du vil undgå en af de typiske årsager til at mange overspiser, så følg linket her:

SE OGSÅ: Ligegyldig merspisning findes ikke » STOP, det gør en stor forskel!

 

Hvis indlægget hjælper dig, så del det gerne…


Skriv din kommentar her
Venligst indtast dit navn her