Nyhedsbrev September 2018 – Sådan holder du din energi og dit overskud i balance

Nyhedsbrev
Nyhedsbrev
Efteråret har ramt os som en våd klud i ansigtet efter den lange, varme sommer. Det betyder blandt andet, at vi kan forvente færre lyse timer tillige med temperaturer, vejr og vind, der ikke nødvendigvis indbyder til at bevæge os udenfor.

Mange oplever efteråret og vinteren som en deprimerende og energi-drænende periode, MEN… Så er det godt, der findes effektive tips, tricks og strategier, som kan hjælpe os med at holde vores energi og overskud i balance.

Ligesom med alle andre handlingskrævende strategier er det naturligvis ikke tilstrækkeligt at læse dem! Du er nødt til at gøre, hvad der skal gøres, så du kommer fra tanke til handling på punkterne nedenfor.

Okay? Godt, så lad os gå i gang… 

1.) Prioriter dagslyset
Dagslys og frisk luft er vigtigt for at opretholde trivsel og velvære. Det er derfor vigtigt at prioritere at komme ud, også selvom dagene bliver mørkere, temperaturerne daler, og begge dele bevirker, at det for de flestes vedkommende er mindre tiltrækkende at bevæge sig udenfor.

Ved du, eller fornemmer du, at du ikke får nok lys i den mørke tid, så findes der effektive alternative muligheder. Overvej fx lysterapi  forebyggende eller som behandling af efterårs-/vinterdepression.

2.) Dyrk masser af motion
Ingen er efterhånden i tvivl om, at motion er sundt og derfor bør prioriteres. Det, mange ikke tænker over, er derimod, at motion får hjernen til at frigive hormonstoffer, der fremmer følelsen af lykke og velvære.

Altså har du her endnu en god grund til at prioritere motion – specielt i efterårs- og vinterperioden, hvor mange oplever en eller anden grad af depression.

3.) Spis fornuftigt
Når stormen hyler udenfor, har vi jo tendens til at søge i ly i varmen og drikke varm chokolade med flødeskum og spise hjemmebagte lune boller med tandsmør. Og det ER super hyggeligt… bare ikke hele efteråret og vinteren igennem.

Hold et vågent øje med dine tendenser til at “spise” hyggen lidt for meget. Kombinerer du det at “spise” lidt for meget hygge med vores tendens til at bevæge os mindre i den kolde og mørke tid, så kan vi hurtigt ende med kalorieoverskud og mere genstridigt fedt på kroppen.

Hvis ikke du opretholder din daglige forbrænding gennem aktiviteter og fortsat indtager samme mængde energi, som du plejer, vil du ret sikkert ende med at tage genstridigt fedt på.

Vær specielt vågen, hvis du har tendes til en grad af depression, for det kan øge sandsynligheden for trøstespisning i mere mad og en generelt dårligere kost, hvilket øger risikoen for en øget fedtlagring på sidebenene. Noget der sjældent gavner din glæde, energi og overskud på lidt længere bane.

4.) Plej sociale relationer
En følelse af ensomhed påvirker i høj grad vores glæde, energi og overskud negativt. I takt med sommerens forsvinden daler manges lyst til at opholde sig udenfor. Dette bevirker, at vi naturligt møder færre mennesker i hverdagen, fordi vi så at sige “burer” os inde, hvilket kan lede til en øget følelse af ensomhed.

En god idé er derfor at gøre en ekstra indsats for at gå forrest og arrangere at mødes med familie, venner og bekendte og i det hele taget pleje dine sociale relationer – specielt i den mørke tid.

5.) Vær ekstra god mod dig selv
En anden ting, der kan påvirke vores følelse af glæde, energi og overskud positivt, er at finde en håndfuld opløftende aktiviteter, som du kan igangsætte, når du trænger til at få boostet dit humør, din energi og dit overskud.

Du kan fx skrue godt op for din yndlingsmusik, gå en rask tur, se et afsnit af din favoritserie, pleje din hobby osv.

Pssst… Hvis du er typen der har lyst, frihed og luft i økonomien, kan du fx bestille en koncertbillet, et weekendophold eller en rejse sydpå, så du gennem den mørke tid har en gulerod at se frem til.

Overvej hvad du kan gøre for at skabe et lys for enden af den mørke efterårs-/vintertunnel.

Nu er du godt rustet til den mørke tid…

Se dig selv som arkitekten bag dit liv. Vi har stor indflydelse på at påvirke, rammesætte og forbedre konteksten, hvormed vi ser verden. Jo før det går op for dig, hvor meget du faktisk selv er herre over dit liv, des før kan du bevidst arbejde for at skabe et liv i balance med mere glæde, energi og overskud.

Synes du, det er svært at komme i gang? Så ræk ud efter den hjælp.

Book mig som din coach, så hjælper jeg dig godt igang.

Pssst… 
Følg UPGRADED på InstagramFacebook og Youtube, hvor jeg bl.a. deler tips, tricks og strategier til, hvordan du med fleksibel spisning, effektiv motion og et vinder-mindset, kan komme bedre form og opnå den vægt du ønsker dig.

Det bedste, du kan investere i, er dig selv!

Brug for hjælp til at komme fra tanke til handling?

BOOK MIG SOM COACH, og få min hjælp til at…

Tage styring over dit liv, tænke, træne og spise som en vinder og skabe det liv, du ønsker at leve!

Johnny_Christensen_UPGRADED_COACH
Johnny_Christensen_UPGRADED_COACH

Start din personlige rejse allerede i dag.
Kontakt mig på e-mail: Johnny@upgraded.dk

Jeg ser frem til at høre fra dig… 

Spis dig sund, slank og stærk i mættende proteiner, masser af grøntsager og smagfulde fedtkilder!

Find alle de nemme, hurtige og sunde opskrifter her…

Karrykrydret kyllingbryst

Super saftig favorit-opskrift…

Så saftig og smagfuldt et kyllingbryst har du nok ikke fået før 🙂

– Mums!
Find opskriften her »

 

Ostegratineret spidskål

Mundvandsprovokerende smag…

Let og lækkert grøntsagstilbehør, der fungerer godt til mange retter…

– Mums!

Find opskriften her »

 

Luftige blinis m. rogn

Når der skal ekstra forkælelse til…

Nemt, skønt og fremragende opskrift som gæste-snack.

– Mums!
Find opskriften her »

 

Fammegrillet flanksteak

Simpelt og utroligt lækkert…

Mættende og smagfuld opskrift til hverdag og til fest.

– Mums!

Find opskriften her »

 

Stegt kylling med grønt

Sprødt, saftigt & lækkert…

Lækker livret som smager herligt!

– Haps, Haps, Haps!

Find opskriften her »

 

Please enter your comment!
Please enter your name here