5 TIPS TIL AT NYDE PÅSKEFROKOSTEN, MENS DU TABER DIG

NYD DIN PÅSKEFROKOST, MENS DU TABER DIG

At holde styr på vægten eller holde kursen i et vægttab, kan føles håbløst, når vi skal deltage i kalorierige Påskefrokoster, fester mm.

I videoen, tager jeg dig med til Påskefrokost. Faktisk starter vi ud inden Påskefrokosten med de første tip, der omhandler din spisning inden det går løs, samt et motionstip.

Videoen udstyrer dig med 5 EFFEKTIVE TIPS til at håndtere Påskefrokoster, julefrokoster, sommerfester, fødselsdage og andre festlige lejligheder.

I takt med, du lærer at navigere bedre i dit liv med fristelser, vil du mestrer at nyde uden at forbyde, spise i sunde mængder, slippe fri af sundhedsstress og få mere madro.

Du kan lære at deltage i ethvert fristende ædegilde, uden at få kvalme, dårlig samvittighed og et efterfølgende kalorieoverskud med hjem.

Som supplement til videoen, kigger vi to lige på begrebet “kompensationstænkning”, som kan være mere eller mindre tvangspræget eller frihedsskabende.

 

Kompensationstænkning kan både være sundt og usundt

Du vil nemt kunne støde på påstande om, at kompensationstænkning altid er usundt. Som de meste andet i livet, er et nuanceret perspektiv ofte mest rigtigt. Enten/eller-tilgange er i mange sundhedssammenhænge med til at skabe en mere usund balance.

Lad mig give dig et helt konkret eksempel…

“Han kompenserer med løb og træning, inden han tager til Påskefrokosten” tænker du, og det har du sådan set ret i. Men læs lige det næste afsnit grundigt, for kompensation kan både være en fornuftig og farlig strategi. 

Når kompensationstænkning bliver til tvangshandlinger, skader det, mere end det hjælper.

Sund kompensationstænkning handler om balancen i, hvordan du tænker om træning, spisning mm. som kompensationsdrevne handlinger.

Føler du kompensationen er fornuftig, frihedsskabende og nydelsesbetonet eller føler du kompensationen som en tvingende nødvendighed for at være god nok, gøre det rigtige, forblive sund, kunne lykkes osv.?

PS. For god ordens skyld, løber og træner jeg af lyst og føler frihed og fornuft, men jeg har gennem tiden arbejdet en del med tvangsdreven motionsadfærd. 

Vær meget opmærksom på! Hvordan du tænker om din kompenserende handlinger i livet. Hvis kompensationstænkning begynder at blive tvangspræget (noget du skal, er nødt til – og “tvinges” til), så ræk ud efter professionel hjælp – hellere nu end senere!

Styrer du din kompensationstænkning eller styrer tvangshandlingerne?

Hvis indlægget hjælper dig, så del det gerne…

// JC

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

 

Please enter your comment!
Please enter your name here