SPISER DU HELE POSEN? Det vi køber, spiser vi

SPISER DU (også) HELE POSEN - Det vi køber, spiser vi, så køb mindre!
SPISER DU (også) HELE POSEN - Det vi køber, spiser vi, så køb mindre!

Det er helt “normalt”, at vi spiser hele posen…

Du har ikke rygrad som en regnorm, fordi du (ligesom de fleste andre) spiser hele posen, når fristelserne, står lige foran næsen på dig

Der skal umådelig stor viljestyrke og selvkontrol til spise lidt, hvis dine yndlingsfristelser står lige foran næsen på dig. Det er urimeligt hårdt arbejde at modstå fristelser, der synlige, tilgængelige, attraktive og belønnende, og den går sjældent sidst på dagen.

Vi tror, håber og overbeviser os selv om, at vi SKAL kunne udvise selvkontrol, til at modstå urimelige fristelser, for det kan alle andre jo. NEJ, det kan alle andre ikke.

Selvsnak af denne slags, er ofte blot demotiverende, selvsaboterende og selvforstærkende i forhold til den selv samme uønskede adfærd. Selvkritikken, selvbebrejdelserne og din dårlige samvittighed er svære følelser, der kan “kræve” endnu mere “syndig” spisning.

Ikke fordi mere spisning løser din dårlige samvittighed eller fjerner din hårde selvkritik, men det dulmer de svære og ubehagelige følelser for en kort stund. Symptombehandling, er hvad mange griber ud efter, når de oplever svære følelser af forskellige årsager.

Spiser du (også) typisk hele posen, skålen, portionen osv.?

Det er meget få mennesker, der ikke spiser mere end ønsket, når favoritfristelser står lige foran næsen af os. Det vil de fleste mennesker gøre, når automat-armen igangsættes sidst på dagen foran en alt for stor mængde tilgængelige fristelserne er frit tilgængelige.

Pludselig er posen, skålen og portionen tom… igen!

Stop din selvkritik, og brug din energi på, at hjælpe dig selv bedre fremover. Køb og servér mindre poser, skåle og portioner, og nyd sunde mængder fristelser med god samvittighed.

“Jamen, jeg får jo mere for pengene ved at købe stort ind…” Ja, du får i hvert fald flere uimodståelige fristelser med hjem, der kræver din selvkontrol at modstå. En selvkontrol, du sjældent har sidst på dagen, hvorfor du igen havner i en ond spiral.

SE OGSÅ: TAG SITUATIONSKONTROL OG UNDGÅ FLERE FIASKOER

 

Tag situationskontrol, fremfor at satse på selvkontrol

OVERSE IKKE FØLGENDE:

  1. At du ofte, ligesom de fleste andre, vil have utroligt svært ved at styre og moderere store mængder tilgængelige fristelser af chips, slik, junkfood og “indsæt selv fristelser”.
  2. At det vi køber med hjem, det spiser vi eller vores skønne familiemedlemmer.
  3. At synlighed og tilgængelig af fristelser, øger sandsynlighed for at vi spiser mere.

KENDER DU DIG SELV GODT? Så overvej at betale lidt mere pr. 100 gram sprødt, lækkert, sødt osv. Køb en mindre pose, portion osv., som du nemmere kan styre.

SE OGSÅ: Enkelt, men effektivt slanketrick til at få bedre styr på vægten!

Når du alligevel får fyldt fristende storkøb i indkøbskurven, så portionspak med stramme knuder, portionsanret og gem fristelser væk, så de er mindre synlige og tilgængelige.

Selvbevidsthed og situationskontrol er dine stærkeste våben!

Alt held og lykke

 

  Start her! Lær hvordan du når i mål og får holdbare resultater

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here