6 effektive sociale skills, du skal kende

6 effektive sociale skills, du er nødt til at kende
6 effektive sociale skills, du er nødt til at kende

1. Vær fantastisk til kunsten at lytte

Mange mennesker snakker for meget og lytter for lidt. Der er en grund til, du har fået to ører og kun en mund – hvem ved, måske er det fordi du bør lytte dobbelt så meget som du taler.

Når du er en oprigtig god lytter, så sidder du ikke med flakkende blik og en iPhone i hånden. For at være den bedste “lytter” du overhovedet kan være, er det vigtigt, at personen du lytter til følger sig vigtig og forstået.

Skal jeg slet ikke sige noget selv?

Jo, det skal du da. Hvis du bliver stillet spørgsmål eller hvis samtalen er ved at ebbe ud, så byder du ind. Sørg for, at give modparten bolden igen, når du har budt kort og præcis ind.

Sigt efter at lytte 75% og tale 25% af tiden

2. Lad andre føle sig vigtige i dit selskab

Vær den, som lader folk omkring dig få opmærksomhed. Del ud af oprigtige komplimenter til folk omkring dig, som ser ud til at være tynget, energiforladte eller kede af det. Giv naturligvis også gerne oprigtige komplimenter til glade og positive mennesker omkring dig.

Går du selv og er lidt nede, så prøv at glemme tilstanden et kort øjeblik. Drop dit ego og lad andre være i centrum. Ved at give andre et opløftende kompliment, et skulderklap eller en hjælpende hånd, bliver du den, som har overskud og positiv energi. Ofte kan det hjælpe dig selv væk fra en negativ tilstand og op til en bedre og mere positiv tilstand.

3. Vær oprigtigt interesseret i andre mennesker

Drop at være overfladisk, multitaskende og distræt, mens du skal forestille at lytte til en anden person. Det opdages på stedet og kan ikke fakes. Personen vil fange, at du ikke har 100% fokus på samtalen og nærværet.

Du sidder alligevel i situationen, udvis respekt for modparten og din egen tid. Ofte er det jo ting som godt kan vente, der forstyrrer din tilstedeværelse i nuet. Tag en produktiv kontrol på forhånd. Facebook, notifikationer, opkald fra telefonsælgere med ligegyldige produkter osv.

Slå notifikationer fra, sluk telefonen – Gør noget gavnligt og vær tilstede i nuet.

Hvis det er stress og uro i din mentale tilstand, så bør du tage hånd om problemet på anden vis og hurtigst muligt.

Få styr på dig selv ellers brænder du flere broer end du bygger op. Det vil ikke bidrage positivt til, at du bliver en bedre udgave af dig selv.

4. Gå ‘all in’ på at forstå andres syn på virkeligheden

Alt for mange, tror alt for hurtigt, at de har forstået andre menneskers synspunkter, meninger og holdninger, uden at det ret faktisk er tilfældet. Her ud over er rigtig mange for hurtige til at forkaste andre menneskers synspunkter, meninger og holdninger, inden de har fået en fair chance for at forstå, hvor fra andre betragter virkeligheden.

Uagtet om du ender med at forstå andres syn på virkeligheden, så hav respekt for den. Glem alt om at gå i endeløse argumentationer, det bedrager sjældent til positiv energi mellem dig og andre. Vælg i stedet at acceptere, at det er helt ok at være enige om ikke at være enige.

5. Vær ikke årsagen til, at andre taber ansigt

Udvis respekt for andres ideer, forslag og synspunkter. Lad være med at kritisere, forkaste og brokke dig over andres ideer. Du behøver ikke nødvendigvis være enige i andres synspunkter, men der findes knap så konfronterende måder, hvor på du udfordrer synspunktet, fremfor blot at hakke synspunktet ned og forkaste det.

Af dårlig vane, vælger rigtigt mange at fremføre deres umiddelbare respons og forkaste, kritiserer og brokke sig. Det er sandsynligvis den hurtigste respons, men det er også den mindst effektive respons, hvis du ønsker at få modbevist og omvendt andres synspunkter.

Ved at være for hurtig og for konfronterende, vil du ofte være årsag til at modparten taber ansigt, bliver negativ og dermed finder behov for at rette sin frustration mod dig og din holdning – uagtet at du er ret!

Hvad er det så helt præcist du kan gøre?

Udfordre modpartens holding og synspunkt med kreative spørgsmål. Ofte vil du lede modparten til selv at finde hullerne i osten og den vej igennem få omvendt eller modbevist modparten.

I stedet for at udtrykke dig:

“Nej, du er forkert på den” eller “Nej, det er ikke rigtigt”

Kan du starte ud med:

“Hvorfor ser du det på den måde?” eller “Hvorfor mener du det er rigtigt?”

Vær ikke årsagen til en anden taber ansigt i en gruppe  

Forestil dig, at du står blandt en gruppe personer og snakker. En af personerne fremfører nu en påstand, som du ved ikke er korrekt. I stedet for på stedet at påvise, at påstanden ikke er korrekt, så spørg ind til påstanden og hjælp personen til den korrekte løsning.

Hvor meget betyder det i det store puslespil?

Er det vitalt at få korregeret påstanden på stedet eller kan det evt. tages under fire øjne efterfølgende. Du kan hurtigt være den som bringer modparten i svedekammeret, fordi du stiller udfordrende spørgmål eller modbeviser en påstand foran en gruppe.

Er det noget som virkeligt kan gøre personen ondt, så tag i stedet snakken efterfølgende under fire øjne, så personen undgår at tabe ansigt i flokken. Bed evt. efterfølgende modparten om at korregere påstanden overfor de andre i gruppen.

6. Smil det smitter – “for real”

Den er god nok. Ved at smile til andre, vil du overføre en positiv energi til dem. Du kan faktisk påvirke din egen og andres mentale tilstand, ved at være mere glad og smilende.

Vend dig fx til at smile til dig selv i spejlet. Du kan også tage dig selv helt op, hvor du fyrer et godt grin af – bare fordi du kan. Men også fordi du ved at et grin og latter, frigiver bl.a. endorfiner, som er vi menneskers “feel good” hormon.

Sidste input for i dag: Sørg for at smile og grine, så oprigtigt som du kan.

“Vær den, som bryder den negative kædereaktion i hverdagen”

Denne reklamefilm fra CallMe, giver et ret godt indblik i, hvordan negativ energi desværre også er ekstremt afsmittende.

Please enter your comment!
Please enter your name here