Har du travlt? » Denne simple øvelse afslører dine værste tidsrøvere!

Hey, hvad fanden har du egentligt så travlt med?
Hey, hvad fanden har du egentligt så travlt med?

Er du fortravlet? Føler du tiden flyver afsted? Når du ikke det, du gerne vil? Bliv klogere på din tid og hvorfor du har så travlt. Find alle dine værste tidsrøvere, tag kontrol over dem én gang for alle og få mere tid og overskud i dit liv!

Uagtet om vi er rige eller fattige, unge eller gamle, tykke eller tynde, består vores døgn af 24 timer. I hver uge har vi 168 timer til rådighed, som vi helst skal bruge fornuftigt.

Alle mennesker har hver dag 24 timer(1440 minutter) til at få det bedste ud af livet. Det er også et faktum, at den tid, vi forbruger, aldrig vil komme tilbage i vores liv igen.

Vi har allesammen perioder i livet, hvor tiden flyver afsted, uden at vi helt ved, hvor den forsvinder hen. Uvisheden om vores tidsforbrug virker ofte drænende på vores energi og mentale overskud. I værste fald oplever du stress og ubehag over det, du ikke når at gøre.

For at blive ekspert i at styre din tid og mindske dit stress og ubehag er du nødt til at kende dit udgangspunkt. Når du kender dit udgangspunkt, er det muligt at fastlægge en fornuftig strategi til at eliminere, delegere og effektivisere i din portefølje af daglige gøremål.

Ved du præcist, hvad du bruger døgnets 1440 minutter?

Med risikoen for at provokere dig en smule vil jeg påstå: ”Nej, du ved ikke dybdegående nok om, hvor din tid forsvinder hen”. De fleste mennesker er simpelthen ikke klar over, hvad deres 1440 minutter hver dag bliver brugt på.

Okay, du har ret… Hvordan bliver jeg klogere på min tid?

Jeg antager, at du ikke er typen, der laver tidsregistrering af dine hverdagsaktiviteter? Hvis du tidsregistrerer, er det formentligt i forbindelse med dit arbejde. Personlig tidsregistrering er ikke desto mindre den lærerige øvelse, som du bør praktisere med jævne mellemrum.

Lad os starte med at få smidt kortene på bordet. Der er og bliver kun 24 timer i døgnet – that’s it. Hvorfor i alverden påstår jeg så, at det er muligt at finde flere timer, minutter og sekunder i din hverdag?

Jooo, ser du…

Ved at få knivskarpt indblik i dit tidsforbrug på aktiviteter vil du have det overblik, du skal bruge for at eliminere, delegere og effektivisere i aktiviteterne. Du vil få meget nemmere ved prioritere dine aktiviteter, samt kultivere i aktiviteter og personer der røver dig for tid.

Det lyder fantastisk! Hvordan kommer jeg igang?

I den næste uges tid skal du registrere alle dine daglige aktiviteter og aktiviteternes varighed. Hvis du forstyrres i dine aktiviteter, så sørg for at registre hvem der forstyrrer dig.

Når du skal i gang med din tidsregistrering, vil jeg foreslå, at du vælger en metode, der er nemmest for dig at håndtere, da komplicererede ting oftere mislykkes for os. Anvend fx en notesbog, et dokument på din pc, en app på din mobil eller noget helt fjerde.

Pssst… Mobilen er mit fortrukne valg. Jeg har den altid på mig, hvilket i denne sammenhæng gør det nemt for mig at få registreret min tid.

Advarsel! De fleste får sig noget af en overraskelse, når de ser virkeligheden sort på hvidt. Husk det altid er mere værdifuldt at kende virkeligheden fremfor blot at have en forestilling om den. Derfor… Foretræk altid målinger og virkelighed fremfor meninger og forestillinger.

Registrer minimum følgende om din aktiviteter i ugens løb

  • En beskrivelse af aktiviteterne, hvad og/eller hvem bruger du din tid på.
  • Hver aktivitets start og slut tidspunkt, plus en cirka totaltid anvendt på hver aktivitet.

Pssst… Tilføj gerne værdiskabende ekstra informationer til din logføring.

Klar, parat, start: Eliminer, deleger og effektiviser

Allerede efter den første dag kan du begynde at eliminere og minimere i dit livs tidsrøvere. Du kan begynde at delegere de aktiviteter og opgaver, som andre kan gøre for dig. Til sidst tager du de skarpe briller på og trimmer, justerer og effektiviserer i resten af aktiviteterne.

Det er din egen beslutning, om du venter til hele ugen er registreret, før du igangsætter eliminationen af tidsrøvere, delegeringen af visse aktiviteter og effektivisering af resterne.

Strategien til at rydde op og få mere tid i dit liv

Start med at gå igennem alle dine registrerede aktiviteter en efter en. Gruppér hver af aktiviteterne jf. nedenstående system. Systemet er oprindeligt designet af den skarpe effektiviseringsekspert og forfatter Stephen Covey.

Klassificer hvad hver af aktiviteterne var/er for dig personligt: 

  1. Vigtigt og haster (fx Kriser, deadlines i nær fremtid, presserende aktiviteter)
  2. Vigtigt, men ikke haster (fx Forebyggende tiltag, planlægning, relationer)
  3. Uvigtigt, men haster (fx Afbrydelser, andres opgaver, opkald, e-mails og møder)
  4. Uvigtig, og ikke haster (fx opkald og e-mails, samt TV, Facebook mm.)

Sådan eliminerer, delegerer, effektiviserer og prioriterer du:

  • Dine kvadrant 1 aktiviteter (hvis de er reelle) prioriteres og gøres med det samme.
  • Dine kvadrant 2 aktiviteter skal prioriteres efter kvadrant 1, og om muligt uddelegeres.
  • Dine kvadrant 3 aktiviteter skal minimeres så meget som muligt, og måske elimineres.
  • Dine kvadrant 4 aktiviteter skal elimineres så meget som muligt.

Prioriteringsstrategi_Stephen_Covey_kvadrantmatrix

Du vil med stor sandsynlighed opleve ovenstående øvelse som revolutionerende for dit liv. Jeg vil anbefale dig at praktisere øvelsen med jævne mellemrum. Eliminer de tidsrøvere der stjæler tid og overskud fra dig og få prioriteret de ting, som i virkeligheden er vigtigst.

God fornøjelse 🙂

Hvis du har spørgsmål eller har brug for hjælp, så skriv til mig på Johnny@UPGRADED.DK

Please enter your comment!
Please enter your name here