Er energidrikke et QUICK-FIX eller en KALORIEFÆLDE?

Er energidrikke et QUICK-FIX eller en KALORIEFÆLDE for dig
Er energidrikke et QUICK-FIX eller en KALORIEFÆLDE for dig

Energidrik: QUICK-FIX eller KALORIEFÆLDE?

Energidrikke bliver ofte hypede – specielt i fitnessbranchen og af influensers, som et Quick-fix mod træthed, men er det altid sandt?

Rækker du typisk ud ud efter (flere) energidrikke, mere (stærk) kaffe eller andre  stimulanser, når din hjerne måske egentlig skriger på bedre nattesøvn, mere bevægelse, frisk luft, velsammensat mad eller andre selvkærlige handlinger?

Specielt unge mennesker er flasket op med Quick-fixes og hurtige belønninger, hvilket er medskaber af illusionen om, at alt kan fixes og klares prompte.

  • Jeg vil have en ny mobiltelefon. Quick-fix, og dagen efter kommer den ind ad døren.
  • Jeg er sulten. Quick-fix, og pizzamanden leverer din yndlingspizza ved hoveddøren.
  • Jeg er tørstig. Quick-fix, og mor står klar med lemonade. haha 😉

SE OGSÅ: Få styr på vægten, mens du nyder energidrikke!

 

Ja, samfundet muliggør et Quick-fix på nogle områder

Det er fantastisk, at vi har mulighed for at få leveret mobiltelefoner, pizzaer og lemonade på et øjeblik, men sådan fungerer alting ikke. Vi mennesker har stadigvæk brug for samme søvnmængde, som vi havde for hundredevis af år siden.

Selvom vi er blevet klogere på, hvordan vi arbejder med vaner og adfærd, er det fortsat en tidskrævende tålmodighedsproces – ligesom før i tiden. Nogle ting kan altså ikke Quick-fixes. Her kan bl.a. nævnes søvnunderskud, overvægt og dårlige vaner. 

Vælger du en quick-fix eller en for drastisk tilgang søvnunderskud, overvægt og dårlige vaner, så vil tiltagende typisk være uholdbare. Det er muligt, at “løsningen” virker på den korte bane, men resultaterne vil typisk smuldre mellem fingrende på dig.

SE OGSÅ: GLEM ALT OM QUICK FIXES OG GØR NOGET HOLDBART

Vær nysgerrig på, hvad det er du og din krop har brug for

Er du træt, så prioriter din søvn. Ønsker du at få styr på vægten, så sørg for at drikke light-udgaven af energidrikke, fremfor at drikke en masse kalorier op, der ikke giver mæthed. Drikkekalorier smager godt, men mætter dårligt, og de takserer dit energibudget.

Alternativt kan følgende kalorielette valg benyttes for en opfriskning: En god nattesøvn, frisk luft, aktivitet og bevægelse, sort kaffe og espresso.

Vane- og adfærdsændringer tager tid

Vær tålmodig, når du arbejder med dine dårlige vaner. Vane- og adfærdsændringer tager tid. Finder du, det uoverskueligt, så ræk ud efter en hjælpende hånd, og få vejledning, viden og værktøjer til at lykkes – ét skridt ad gangen!

ALT HELD OG LYKKE 😉

 

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here