OVERSER DU “SUNDE” SALATERS SKJULTE KALORIER?

OVERSER DU SUNDE SALATERS SKJULTE KALORIER
OVERSER DU SUNDE SALATERS SKJULTE KALORIER

VÆR OBS. PÅ “SUNDE” SALATERS SKJULTE KALORIER

Nogle gange indeholder de umiddelbart “sundere” valg faktisk flere kalorier end de umiddelbart “usunde” valg, men vi overser det nemt.

Nej, dette opmærksomhedspunkt vedrører bestemt ikke kun salaten hos MacDonalds. Du vil nemt kunne opleve fænomenet hos alverdens restauranter vis primære mål er, at din mad skal smage bedst muligt. Så kommer du nemlig typisk igen og igen… 

Du kender situationen, hvor du gerne vil slanke dig lidt, ikke sandt? Derfor vælger du den “sunde” salat fx på McDonalds, selvom du egentlig mest har lyst til en saftigt og “usund” burger, fordi du ønsker jo at lykkes med vægttab – denne gang!

Salat og grøntsager er IKKE altid bare “sunde”. Jo, det er både salat, frugt og grøntsager som udgangspunkt, men hvis de dynges til i fuldfede dressinger, olier, smørstegte brødcroutoner osv., bliver de “sunde” langt mere energitæt.

 

Hvordan undgår du skjulte kaloriefælder på farten (og hjemme)?

Når du er på restaurant, kan du tjekke salaten ingredienser ud på menukortet, og sikrer dig at tjeneren får besked på, at kokken ikke skal hælde dressing, olie mm. ud over.

Hvis der er energitætte salatelementer fx brødcrutoner eller lignende, handler det om at nyde sunde mængder. Nej, de er ikke farlige, men typisk ret energitætte, og derfor kan det give mening blot at nyde nogle stykker (eller en lille smule), og levne resten.

Hvad angår hjemmefronten, så er det på tiden, du spørger dig selv, hvad du forkæler dine salater og grøntsager med?

Begynd at tænke over om det ene skvæt olie og det andet klem fede dressing spænder ben for dig, din vægt og vægtbalance. Måske det er på tide at moderere og reducerer indtaget eller skifte til lettere alternativer fx en light/let dressing, som kan spare dig for kalorier.

 

Jamen, olivenolie er sundt, så det påvirker IKKE min vægt

Øh, lad os nu lige holde benene på jorden min ven. Olivenolie indeholder rigtigt nok sunde næringsstoffer, men olivenolie indeholder stadigvæk 138 kalorier pr. spiseskefuld.

Ja, du kan indtage olivenolie, mens du opnår vægttab, men kalorier fra fedt, smør og olier løber hurtigt op, og kan derfor nemt blive en benspænder for at lykkes. Nej, intet mad skal være forbudt, for det handler om at indtage sunde mængder, der støtter dig i dine mål.

TJEK DEN HER: Jo, “sund” mad kan (også) gør dig federe og forhindre vægttab

 

 

Please enter your comment!
Please enter your name here