Sunde madvalg kan også spænde ben for vægttab og vægtbalance

Sunde madvalg kan også spænde ben for vægttab og vægtbalance
Sunde madvalg kan også spænde ben for vægttab og vægtbalance

Sunde madvalg kan spænde ben for dit vægttab

Jo, selvom du spiser sunde madvalg, skal du stadigvæk skabe og fastholde et kalorieunderskud for at lykkes med dit vægttab

Mange falder i “sundhedsfælden”, når endnu en ny livsstilsændring skal prøves af. Der skal investeres i den nye livsstilsændring, så du slæber avocadoer, sunde barer og smoothie-ingredienser hjem, som om du skulle provianterer hele holdet fra flying superkids.

Men efter nogle uger, hvor du faktisk har været meget stålfast, og hvor du har levet meget sundere (mht. madvalg), i forhold til hvad du ellers tidligere gjorde, må du erkende, at resultaterne udebliver.

Måske du, gud forbyde det, endda har oplevet vægtøgning.

 

Pas på ikke at falde i “sundhedsfælden”

Jo, det giver bestemt mening, at vi prioritere frugt, grønt, groft, fiber og proteinrigt – og følger sundhedsmyndighedernes kostråd. Vi skal bare huske, at uanset hvor sundt eller usundt vi spiser, så er forudsætningen for fedttab altid den samme – kalorieunderskud.

Husk det, når du står på badevægten med din “sunde” smoothie i hånden, og har et frustrerende blik i øjnene og irriterende følelser i kroppen, fordi dit vægttab igen er gået i stå – igen!

 

Genistregen du skal kende, når du ønsker vægttab

Hvis der findes en genistreg, et trick eller et “slankehack” til vægttab, så må det være, at vi sigter efter at få så meget mæthed pr. kalorie. På den måde skal der færre kalorier til for at mætte os, og der igennem vil det være nemmere at skabe et kalorieunderskud.

I forhold til at få mest muligt mæthed pr. kalorie, så magre proteiner, grøntsager og fiberrige madvalg værd at prioritere.

Proteiner fra fx kyllingbryst, kamsteg, roastbeef, hamburgerryg, svinefilet, mørbrad osv. – enten i hele udskæringer eller i form af pålæg mætter meget pr. kalorie. Protein tager længere til at nedbryde for kroppen, hvorfor mætheden også varer længere.

Udover magre proteinkilder, så er grøntsager fordelagtig spise, når du ønsker vægttab. De rå eller let tilberedte af slagsen tager dels tid at spise, men indeholder og fibre og masser af mæthed pr. kalorie.

Fibre giver også mening at opprioritere, når du vælger fx brød. Vælg mørk, groft og fiberrigt, fremfor vidt, lyst og fiberløst, hvis du ønsker mest mulig mæthed.

 

  Start her! Lær hvordan du når i mål og får holdbare resultater

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here