3 svedige fordele ved at træne i “for meget” tøj, når du løber, cykler mm.

Ofte er det anstrengende nok i sig selv at løbe, cykle og cardio-træne, så hvorfor i alverden skulle du have lyst til at iklæde dig “for meget” tøj? Det giver dette indlæg dig bl.a. svaret på.

Hvorfor overhovedet overveje “for meget” tøj?

Selvom udendørstemperaturen tillader korte bukser og t-shirt, smutter jeg med jævne mellemrum i to-tre par løbebukser og fire trøjer. Jeg benytter selvfølgelig denne simple, men svedige strategi, fordi der er ekstra performancefordele at hente.

De af jer, der kender mig, ved, at jeg altid afsøger muligheder, genveje og strategier til at optimere afkastet af min performance. Jeg har derfor naturligvis afsøgt strategier til, hvordan du kan få mere ud af dine i forvejen svedige løbeture.

1) Få trænet og forbedret din varmetolerance

Når du – ligesom jeg – fra tid til anden træner i ekstra trøjer og bukser, vil du helt naturligt komme til at svede en hel del mere. Herved udfordres din krops tolerance for at præstere i et varmere miljø.

Efterhånden som din krop bliver bedre til at præstere i varmt miljø, vil du opleve, at denne øvelse vil have en positiv effekt på din performance under normale omstændigheder.

Tolerancetræning vil ændre din referenceramme, hvorved din performance under tidligere normale omstændigheder efterfølgende vil opleves nemmere. Der vil ofte være ret gode performancemæssige resultater at hente ved fra tid til anden at træne i “for meget” tøj.

2) Styrk din udholdenhed gennem øget intensitet

Denne fordel fik jeg ikke nævnt i videoen, men den skal du selvfølgelig ikke snydes for. Der er flere måder at øge intensitet under træning på. Selvsagt kan du i fx løb og cykling øge hastigheden, snuppe flere stigninger, og så kan faktisk øge intensiteten med ekstra tøj.

Det ekstra tøj kan også hjælpe dig med at træne din udholdenhed, qua det bliver en kende sværere for din krop at præstere.

Tip! Hvis du ønsker at øge intensiteten af løbeturen yderligere eller på anden vis, kan du investere i et sæt vægte til ankler og/eller håndled.

3) Boost din fedtforbrænding

Den ekstra mængde tøj, du tager på kroppen, vil hjælpe dig med at forbrænde lidt flere kalorier på dine løbe- og cykelture. Uagtet hvordan du øger intensiteten under motion, så vil din forbrænding følge trop. Den øgede intensitet kræver nemlig, at hjertet skal slå hurtigere.

Tip! Husk at ekstra tøj vil få dig til at dehydrere hurtigere, så forvent at hydrere med en ekstra mængde vand. 

Når du nu er hoppet i ekstra tøj for at øge forbrændingen, skal du huske på, at samme hastighed og distance skal holdes, i forhold til det du normalt gør. Har du tendens til at drosle for meget ned pga. den ekstra mængde tøj, vil det påvirke forbrændingen negativt.

Der er altså forbrændingsmæssige fordele at hente ved fra tid til anden at benytte “ekstra tøj”-taktikken, du skal blot spore dig ind på den rette balance.

 

Jeg håber du kan bruge de svedige fordele, og har mod på at prøve træning med “for meget” tøj af. Hvis du kender nogle som du tænker kan have interesse i dette indlæg, så del endeligt gerne indlægget – TAK  

Ha’ en helt igennem fantastisk dag!

 

Please enter your comment!
Please enter your name here