HACK DIG TIL BEDRE VANER MED “TEMPTATION BUNDELING”

HACK DIG TIL BEDRE VANER

At skabe gode vaner og komme af med dårlige kan ske ad flere veje, hvor af adfærdsgrebet “Temptation bundeling” er super effektivt

Vi har dem alle sammen, og nogle af dem er gode(støttende), mens andre vaner ofte betegnes dårlige, fordi de ikke støtter os i forhold til den krop og det liv, vi ønsker.

Du kan kende dårlige vaner på, at de typisk giver belønning lige nu og her, mens gode vaners belønning typisk er forsinket.

Denne “trælse” egenskab ved dårlige vaner, er den primære årsag til, at det kan være ret svært at slippe af med dem, for vores hjerne elsker øjeblikkelig belønninger. Men du kan hacke dig til bedre vaner, og det lærer jeg dig nu!

Nogle af vores dårlige vaner, gør vi naturligvis klogt i at droppe helt, men nogle gange kan vi med fordel kombinere vores lystdrevne vaner, med vaner, vi ønsker at skabe og / eller måske har brug, her kan fx nævnet mere aktivitet ift. et vægttabsmål.

Sammenfletningen skal naturligvis ikke være kontra-produktiv. Det nytter fx ikke meget at belønne sig selv med 1 marsbar på 300 kalorier efter hver 1 kilometers gåtur, der forbrænder cirka 60 kalorier, hvis vægttab er målet.

Jeg tænker, du forstår pointen? Strategien og adfærdsgrebet kaldes for “Temptation bundling”, hvilket går ud på at koble lystdrevne vaner direkte eller umiddelbart efter valg, handlinger og adfærd, du gerne vil opbygge gode vaner omkring.

SE OGSÅ: 3 SIMPLE TRIN TIL AT SKABE GODE VANER OG ET BEDRE LIV

 

Hvad betyder begrebet “temptation bundeling”?

“Temptation bundling” er en teknik, der bruges til at kombinere fristelser eller belønninger med en opgave eller aktivitet, som du gerne vil udføre, men som du har svært ved at få udført.

Ved at kombinere den, handling, opgave eller aktivitet med noget, der er sjovt, behageligt og umiddelbart belønnende, så indfletter du en motivation for at løse opgaven.

Et eksempel på en direkte sammenfletning, kan være at kombinere træningssessionen med at se din favorit tv-serie. Vil du se din yndlings tv-serie, så cykler du på træningscyklen (fx mindst 30 min).

Derved opnås der en umiddelbar belønning fra din træning.

SE OGSÅ: JO, “LIDT” GØR EN STOR FORSKEL – START I DAG

 

Hvad skal du have gjort, og hvad nyder du?

Et andet eksempel kan være at lytte til sin yndlingsmusik, mens du gør rent eller laver andet husligt arbejde. På denne måde kan du nyde din yndlingsmusik, mens du laver noget, som du ellers ville være tilbøjeligt til at overspringshandle på.

SE OGSÅ: TRICK TIL EFFEKTIVE VANEÆNDRINGER: BRYD IKKE KÆDEN

Det er vigtigt at bemærke, at denne fristelses-sammenfletning ikke nødvendigvis skal være en permanent løsning. Når først vanen omkring den ønskede aktivitet er stærk nok, vil de fleste kunne klare den ønskede vanen på autopilot uden “Temptation bundling”.

Brug “Temptation bundling” som et motivationsboost i starten. 

“Temptation bundling” er et simpelt adfærdsgreb, der kan hjælpe dig med at gøre det, du skal, samtidig med at du nyder det, du kan lide at lave.

Det kan altså være en særdeles effekt måde at øge motivationen og gøre det lidt sjovere at klare de daglige aktiviteter og opbygge nye vaner.

SE OGSÅ: GUIDE: Fasthold dine gode motions-, trænings- og aktivitetsvaner

 

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

 

Please enter your comment!
Please enter your name here