Hvorfor mere mæthed per kalorie er en genistreg til at få styr på vægten

Mere mæthed per kalorie er en genistreg

Hvis du ønsker at få bedre styr på vægten? Så er mere mæthed per kalorie en genistreg, du skal kende og gøre brug af – hver dag!

Når vi ønsker at opnå fedt- og vægttab, så skal én forudsætning gøre sig gældende. Vi skal skabe og fastholde et kalorieunderskud over tid. Den eneste undtagelse hertil er af, hvis du underkaster dig kniven med en operationskrævende indsats.

 

Hvordan skaber vi overordnet set kalorieunderskud:

  1. Vi indtager mindre energi(kalorier) end vi forbrænder (Mad og drikke)
  2. Vi forbrænder mere energi(kalorier) end Vi indtager (Aktivitet)
  3. Vi kombinerer ovenstående to metoder (Mad og drikke + Aktivitet)

For langt de fleste mennesker, opnås kalorieunderskud nemmest gennem en kombination af vægttabsstøttende mad- og drikkekvaner(reduceret kalorieindtag) og vægttabsstøttende aktivitetsvaner (øget kalorieforbrænding).

 

Motion og træning overvurderes ofte i kampen mod kiloene

Motion og træning er både godt, sundt og vigtigt, men vidste du, at kun cirka 5-15% af din kalorieforbrænding kommer fra direkte motions- og træningsrelaterede aktiviteter.

Hvor i mod 100% af vores kalorieindtag kommer fra mad- og drikkekalorier. Så selvom det giver mening både at gøre en indsats i forhold til både kalorieindtag og kalorieforbrænding, så vil de fleste nemmere lykkes ved et øget fokus på forbedrede spise- og drikkevaner.

 

Hvordan får jeg mere mæthed per kalorie jeg spiser?

Det leder os videre til genistreget: En af de mest effektive veje til at skabe og fastholde et kalorieunderskud med fedt- og vægttab for øje, er at få mere mæthed pr. kalorie.

Vi kan med fordel indtage flere madvarer som fylder meget og mætter godt, men kun indeholder få kalorier. Her er grøntsager og de fleste frugter geniale valg. Du har måske hørt, at vi skal spise mere frugt og grønt, men nu ved du også hvorfor det er genialt.

Vi kan med fordel begynde vores vægttabsrejse, livsstilsændring og sundere levevis, ved at begynde at erstatte nogle af de mere energitætte ingredienser i vores livretter med mindre energitætte ingredienser.

Ja, overvej fx at skifte (noget af) den energitætte ris ud med blomkålsris. Begynd at skifte (noget af) den energitætte pasta ud med squashstrimler, spidskål osv. Begynde at anvende aubergine eller squash som lasagneplader, når der skal lasagne på menuen.

Fyld også gerne mere grønt i din lasagne, gryderetter, supper og dine andre oplagte livretter. Server mere grønt som tilbehør – som salater, kogte, sauterede eller på anden vis tilberedte grøntsager med et interessant og indbydende look.

 

Hvor kan jeg finde inspiration til at leve sundere?

Tjek de mere end 400 sunde, nemme og lækre opskrifter ud her på LEVBEDRE.DK. Jeg har gennem mange år udviklet madopskrifter der har inspireret tusindevis af mennesker til at spise mere grønt ved at indbygge flere grøntsager i deres livretter og favoritmåltider.

 

~ Ha’ en fantastisk dag ☀️ 🤗

 

#levbedre #personligudvikling #vægttab #fedttab #fleksibelspisning #sundudenkur #sundlivsstil #sundevaner #sundbalance #ris #madro #grøntsager #kaloriebalance #madvaner #kalorieunderskud #vægttabsforløb #livsstilsændring #detgodeliv #blomkålsris #blomkål #adfærdspsykologi #vaneændring #vægttabsguide #holdbartvægttab #varigtvægttab #vægttabstips #mentalsundhed #selvaccept #aktivlivsstil #komiform

 

  Få vejledning, viden og værktøjer til at lykkes!

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here