LØBE-CHALLENGE: Kan jeg (stadig) løbe 5 km på 20 minutter?

5 km på under 20 minutter?

Jeg kunne for en del år siden, men at kunne det vi plejer fx at løbe 5 km på under 20 minutter bliver jo ikke nemmere med årene, vel?

Det meste er meget nemmere, når vi er top-motiverede! Desværre opfører vores motivation sig oftest som naboens kat, der egenrådigt kommer og går i tide og utide.

MEN… der findes måder til at påvirke, styrke og hacke vores motivation på. En af måderne kan være ved, at vi konkurrerer med os selv, i forhold til vores tidligere præstationer.

 

Ikke alle personlighedstyper motiveres af konkurrencer

Nej, det er ikke alle mennesker der motiveres af konkurrencer, og måske du kender typen der gør og ikke gør? Vær nysgerrig på, om du er typen der motiveres af konkurrencer, og hvis du gør, så igangsæt sundhedsfremmende konkurrencer med dig selv.

Du er selv herre over “reglerne” og kan designe præcis de rammer, du ønsker. Et godt råd er, at undlade at være for hård og urealistisk, når du ønsker at skabe, fremme og fastholde motivation. Du kan nemlig ende med den modsatte effekt – at du demotiveres!

I den forbindelse, er det også vigtigt at huske på, at der altid vil være nogle der er hurtigere, klogere, smartere, rigere, dygtigere, bedre, flottere end dig og mig.

Arbejd derfor med at droppe din tendens til altid at sammenligne dig selv med andre. Ret dit fokus mod sammenligning med den, du var i går. Lad dig gerne inspirere af andre, men sammenlign dig selv med dig selv!

 

 

Hvorfor lave løbekonkurrencer med sig selv?

Løbekonkurrencer med sig selv kan være en god måde at øge sin motivation til at træne og opleve personlig fremgang. Når man løber mod sig selv, kan man fokusere på sine egne mål og præstationer, i stedet for at sammenligne sig med andre løbere.

Ved at tage sig selv som en udfordring kan man få en øget følelse af tilfredshed og selvtillid, når man oplever fremgang. Man kan også udfordre sig selv ved at sætte nye mål og prøve at slå sine personlige rekorder.

Løbekonkurrencer med sig selv kan også hjælpe med at gøre træningen mere varieret og interessant. Man kan eksperimentere med nye ruter, ændre sin træningsintensitet eller tilføje nye elementer til sin træning for at opleve noget nyt.

Desuden kan man lave løbekonkurrencer med sig selv uafhængigt af tidspunkt og sted. Det betyder, at man ikke behøver at tænke på at deltage i arrangementer eller tænke på tidspunkter, når andre løbere kan være tilgængelige.

Alt i alt kan løbekonkurrencer med sig selv være en god måde at øge sin motivation, opleve personlig fremgang, gøre træningen mere varieret og interessant, samt træne uafhængigt af tid og sted.

 

Der var engang, hvor jeg var slank og i topform

Pas nu på. En sammenligning med dig selv, dengang du var slank og i topform kan også være urimelig og urealistisk. Du risikere at skabe en kløft mellem dit nutidige jeg og den du var engang, der fremmer og fastholder demotivation. Det har du ikke brug for.

Se og læs også: DER VAR ENGANG, HVOR JEG VAR SLANK OG I TOPFORM

 

Jeg håber, du vil lade dig inspirere til at gøre livet bedre 😉

Ha’ en fortsat fantastisk dag 🤗

 

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here