Sådan slipper du for overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier

Om overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier

Oplever du at overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier fylder i dine tanker og er berøvende for dit nærvær og din livskvalitet?

Måske du kender det, at stå i en situation, hvor du ikke kan gøre mere end, du har gjort for at påvirke udfaldet, resultatet eller afgørelsen af (indsæt selv et eller andet vigtigt)?

Nemlig… måske du så har oplevet at din hjerne har tendens til at gå i selvsving?

Overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier kan fylde meget mellem ørerne, være drænende for din energi og kvæle din glæde, velvære og livskvalitet.

 

Det tager tid at lykkes, men det er hele indsatsen værd

Nej, videoen (i dens korte længde) vil sandsynligvis IKKE være en komplet løsning på al slags overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier. MEN videoen er mit forsøg på at hjælpe dig godt i gang, så du kan tage styringen over tankemylderet – ét skridt ad gangen!

Ligesom alle vores andre vaner, så har vi ofte “øvet” os på dem i mange år. Vi har vænnet os til, at når vi føler, tænker, mærker, ser eller sanser “noget”, så reagerer, gør, handler eller igangsætter vi et bestemt handlemønster, for at opnå en belønning.

Vaners opbygning består af en UDLØSER (trigger), en handling (mentalt eller fysisk) og en efterfølgende følelse af belønning. En belønning kan fx være blot en lille reduktion i den stress, vi oplever.

Belønningen fra vores “dårlige vaner” behøver altså ikke altid være tilfredsstillelse efter at have spist et stykke chokolade. Hvad er belønningen overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier?

 

Tankemylderet kan lede til stress, depression, mistrivsel mm.

Mange der oplever overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier oplever, at det på en eller anden måde “er det rigtige” – at det giver mening og gør en reel forskel, selvom tankemylderet på samme tid kan være yderst berøvende for livskvaliteten.

Allerede her opstår der en ny mental konflikt, der kan lede til mere tankemylder.

Vi kan oplever overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier som givende, mens vi samtidigt oplever overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier som berøvende.

Kunsten ligger i balancen. Nogle gange og i nogen grad, giver det mening at tænke og spekulere over vores muligheder og potentielle udfald i svære situationer. Men når vores tænkning, spekulation, bekymring og grublerier ikke reelt kan ændre noget, så er det spild af tid, energi, ressourcer og ødelæggende for vores glæde, velvære og livskvalitet.

Får vi ikke styr på overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier, så kan tankevanen tage til i styrke og omfang, og resultere i stress, depression, mistrivsel mm.

 

Accepter din situation, og ræk ud efter en hjælpende hånd

Nemt er det ikke (og jeg øver selv, når jeg registrerer en optrapning af tankemylder), men øvelse gør mester. Ja, det tager tid, men lad os rette fokus mod at øve os på at blive bedre.

Kan du ikke selv overskue situationen og dine muligheder i forhold til din overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier, så er det vigtigt, du rækker ud efter hjælp.

Du skal klædes på med vejledning, viden og værktøjer til at arbejde med overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier, så du kan lykkes og se lys for enden af tunnelen.

Jeg håber, videoen her vil inspirere dig til at gøre en indsats selv eller række ud efter hjælp, så du ikke lader overtænkning, spekulation, bekymring og grublerier stjæle dit liv.

Få det til at ske – ét skridt ad gangen! 

Hvad er det første lille skridt, du kan tage lige nu?

Få vejledning, viden og værktøjer til at lykkes i 2023

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

 

Please enter your comment!
Please enter your name here