TJEK UGENS VEJR OG UNDGÅ OVERSPRINGSHANDLINGER

TJEK UGENS VEJR OG UNDGÅ OVERSPRINGSHANDLINGER
TJEK UGENS VEJR OG UNDGÅ OVERSPRINGSHANDLINGER

AFGØR VEJRET DIN MOTION?

Er vejret (ofte) afgørende for om du får dyrket din udendørsmotion eller om du igen overspringshandler? Så brug vejrudsigten og planlæg mere

Lad det være sagt: “Jeg vil hellere løbe i godt vejr end dårlig”, men jeg kommer oftest afsted i alt slags vejr. Men jeg forstår 100%, hvorfor mange lader vejret være styrende for deres motivation for at få klaret udendørsmotionen, nå det fx er møgvejr.

Ja, du kan også optræne viljestyrken, så du får nemmere ved at komme afsted i møgvejr, men mentaltræning kræver også en indsats.

Det giver fantastisk god mening, at det kniber med motivationen, når det regner og rusker, og derfor giver det mening at optimere omstændighederne omkring din motion.

Brug vejrudsigten og nedbørsradaren, som du finder på DMI.DK

Det kræver væsentligt mindre af din viljestyrke, at være mere strategisk smart. Begynd at planlægge din udendørsmotion efter, hvornår vejret sandsynligvis er bedst muligt ift. den udendørsaktivitet, du ønsker at fremme og fastholde en vane omkring.

SE OGSÅ: GUIDE: Fasthold dine gode motions-, trænings- og aktivitetsvaner

 

Nej, du kan ikke styre vejret, men du kan tjekke det

Tjek vejrudsigten lidt oftere, og giv dig selv de bedst mulige betingelser for at få klaret din udendørsmotion. Gør du intet anderledes, så tillader du at vejrets tilfældigheder igen og igen kan ende med at spænde ben for dine gode intentioner.

Regnvejr, snevejr, blæsevejr osv. kan være en stor hindring for mange menneskers gode intentioner om at få motioneret. De bedste og mest optimale betingelser, finder du måske kun en håndfuld gange om året, så glem perfektionismen her.

Gå efter det bedst mulige betingelser, for de perfekte findes nok ikke.

Hvis du igen og igen tillader overspringshandlinger pga. vejret ikke er perfekt, så skal du sandsynligvis starte et helt andet sted. Måske er træningsformen og træningsmængden, som du forventer helt hen i vejret ift. realiteterne.

SE OGSÅ: 3 BEGYNDERFEJL DU SKAL UNDGÅ SOM “NY” MOTIONIST

Når din plan er for uoverskuelig eller kedelig, så står overspringshandlingerne klar. Derfor er det vigtigt at dine egne forventninger, til dig selv, er sammensat fornuftigt, så du ikke mentalt spænder ben for at lykkes.

SE OGSÅ: BLIV EKSPERT I AT MOTIONERE MELLEM REGNBYGERNE

 

Sådan bruger du regnvejr til aktivitet

Du kan ikke altid styre udenom møgvejr, men det behøver ikke at være en undskyldning for at undgå at få motioneret.

Der er mange måder at få motion selvom det regner fx:

  1. Indendørs træning: Gør brug af fitnesscenteret, svømmehallen eller tag en tur i dit nærmeste yoga- eller dansestudie og få klaret en god omgang træning.
  2. Regnvejrsløb: Tag en jakke på og gå ud for at løbe i regnen. Regnvejrsløb kan være en sjov og anderledes måde at få motion på, og det varme bad bagefter føles himmelsk.
  3. Regndans: Sæt musik på og dans i regnen. Det er en sjov og interaktiv måde at få motion og samtidig nyde naturen – gerne sammen med resten af familien.
  4. Indendørs spil: Hvis du har adgang til en indendørs faciliteterne, kan du spille en runde basket, bordtennis eller fodbold med venner og familie.
  5. Hjemmetræning: Du kan gøre brug af hjemmefitnessudstyr eller blot træne med din kropsvægt derhjemme, eller prøve yoga, pilates eller tage en online træningsklasse.

SE OGSÅ: MINE OVER 100 GRATIS (HJEMME)TRÆNINGSØVELSER HER

Husk, at det vigtigste er at finde en form for motion, du nyder og kan holde fast i, selv når vejret ikke er på din side. Her kan en god HVIS/SÅ plan være en stor hjælp fx “Hvis det er møgvejr, så hjemmetræner jeg på stuegulvet”.

 

Tag styringen over din motion

Hvis indlægget hjælper dig, så del det gerne

 

Få vejledning, viden og værktøjer til at lykkes i 2023

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here