3 UNDERLIGE, men EFFEKTIVE tricks til at tæmme autopiloten og få styr på vægten!

Vores hjerne elsker at gøre, som vi plejer.

På den måde sparer hjernen nemlig energi og sikrer der igennem vores overlevelse. Når vi gør det samme igen og igen, skaber vi vaner, og indgroede vaner kan anskues som en slags autopilot.

Når det drejer sig om at opnå vægttab(fedttab) og få styr på vægten, kommer vi ikke udenom at arbejde med, hvad og hvor meget vi spiser.

Hvad og hvor meget vi spiser, styres i høj grad af hvordan vi spiser, vores madvaner og vores autopilots rolle i spisesammenhænge. Er du pt. ikke glad for din kropsvægt og dit spejlbillede, så er det nødvendigt at justeres på det, du pt. gør for at blive mere glad.

Når vi ønsker vægttab og et andet kropsmæssigt resultat, er det afgørende at vågne op fra de vaner og den autopilot, som ikke støtter os på rejsen imod kropslig glæde og velvære.

Et vigtigt skridt på vejen er, at vi arbejde væk fra uopmærksom spisning hen imod mere opmærksom spisning.

En måde at vågne op fra vores autopilot (og dårlige vaner) på er, at ændre på den og de situationer, hvor vi typisk oplever at miste kontrollen til autopiloten og de dårlige vaner.

Besværliggøres en kendt handling, kræver handlingen pludselig mere bevidsthed – med bevidsthed kan vi nemmere ændre på resultatet.

 

Her får du 3 UNDERLIGE, men (ekstremt) EFFEKTIVE tricks til at tæmme autopiloten og få styr på vægten:

  1. Hold dine popcorn, slikpose, (indsæt selv flere fristelser) med din primære/foretrukne/dominerende hånd, og spis med den anden.
  2. Byt om på kniv og gaffel ved dine måltider, og tving dig selv til at spise langsommere og koncentrere dig om maden – Prøv det i en periode.
  3. Placer skålen, posen, æsken, (indsæt valgfri fristelse) mm. i gå afstand fra din placering (i sofaen foran fjernsynet), så du skal rejse dig for at spise.

*BONUS: Trick nummer 3 kan med fordel krydres med et enkelt ekstra princip: Tag kun et stykke, en chips osv. ad gangen, hvorefter du sætter dig ned og nyder den/det.

Er du klar på at prøve dine nye tricks?

Ovenstående adfærdsindgreb i din hverdag, kan hjælpe dig til øget bevidsthed omkring dine spisevaner (mindful eating), hjælpe dig til at opnå langt mere nydelse af din spisning, og give vigtig tænktetid mellem stimuli (din lyst og trang) og din respons (din spisning).

Pssst… Og naturligvis i sidste ende hjælpe dig til at få styr på vægten.

Sæt i gang! – Prøv dem af, find selv på nye tricks. Alle kneb gælder!

 

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

Please enter your comment!
Please enter your name here