Er du typen, der hyggespiser? | December 2018

Nyhedsbrev
Nyhedsbrev

Er du typen, der hyggespiser?

Sidder du og tænker, hvad det dog vil sige at hyggespise? Måske ved du allerede, at du er en hyggespiser. Uanset hvad bliver du klogere på fænomenet “at spise hygge” i denne måneds nyhedsbrev. 

Når vi snakker om hyggespisning, så menes der, at vi ikke spiser på en følelse af sult. Tværtimod spiser vi på følelsen af hygge. Nu tænker du måske, at det formentligt er lige så uskyldigt, som det er hyggeligt?

Det kommer helt an på omfanget af hyggespisningen. Vi bør i bund og grund ikke spise på andre følelser end sult. Alligevel gør mange netop det alligevel.

Her er nogle eksempler på hyggespisning:

  • Slik, chips osv. foran tv’et.
  • Snolder til turen i bilen.
  • Kæmpe popcorn i biffen.
  • Fredags-, fødselsdags- og diverse fejringskager på jobbet.
  • Kage, småkager, knækbrød mv. du vanligt spiser til eftermiddagskaffen.

Der indgår hyggespisning RIGTIG mange steder i det daglige, og når vi gør noget i det omfang, ender det nemt med at ske automatisk og uden omtanke.

Er det muligt at hyggespise i et fornuftigt omfang?

Ja, jeg mener faktisk godt, det kan lade sig gøre at hyggespise med måde, så længe vi er i kontrol og evner at moderere indtaget af hygge-kalorierne.

Desværre evner mange ikke at være i kontrol…

Når hyggespisning er blevet vanemæssige kalorieoverskud, er du ude på et skråplan. Mens nogle spiser regelmæssigt på hyggefølelsen, er der andre, der spiser på følelser som fx vrede, stress, ensomhed, angst, sorg osv.

Oplever du at have ovenstående tendenser, så tag din udfordring seriøst. Søg hjælp til at lære hvordan du håndterer dine følelser på andre og bedre måder.

Mad er ikke tiltænkt at være et værktøj mod dine følelsesmæssige rutsjeture. Din spisning på andre følelser end sult ender sandsynlighvis med, at du blot skaber et overvægtsproblem for dig selv oven i hatten.

Dine “mad- og snack-fikses” føles rare og virkningsfulde, fordi “fikset” frigiver belønningshormonet dopamin i hjernen. Fikset er kortsigtet og vil ikke være en holdbar løsning på længere bane, og derfor bør du tage affære nu.

Spiser du på andre følelser end sult?

For at undgå at spise på andre følelser end sult, kan du:

  • Ganske enkelt lade være med at købe slik, snacks osv.
  • Undlade at lave alt muligt andet mens du spiser og være nærværende.
  • Prioritere tre fornuftige hovedmåltider om dagen.

Når du oplever cravings (hungren efter sødt), kan du gøre følgende: 

  • Distrahere dig selv. Flyt opmærksomheden til sundere aktiviteter.
  • Børst tænder. En frisk og ren fornemmelse i munden kan hjælpe.
  • Tag noget at drikke – vand, te, kaffe eller andet drikkelse uden kalorier.
  • Det meste tyggegummi er kalorielet og kan dulme dine craving.

Læs i øvrigt mit nyeste indlæg på UPGRADED.DK, hvor jeg løfter sløret for en nem øvelse, der kan hjælpe dig med til øget bevidsthed omkring din spisning, samt kaste lyst over hvorfor de sidste genstridige kilo fedt ikke forsvinder.

Klik her for at komme direkte til indlægget: 
Synliggør dine spisevaner, og kickstart dit vægttab med dette simple trick!

Opsummering og et ønske om en glædelig jul

Julehyggestunderne indfinder sig lige om hjørnet, og de fleste af os kommer formentligt ud af december med kalorieoverskud.

Formålet er ikke at give nogen dårlig samvittighed. Jeg ønsker blot at øge bevistheden om, hvornår vores automatarm kører mad, snacks osv. indenbords, samt at belyse hvad det vil sige at spise på andre følelser end sult.

Vær aktiv omkring dine madvalg. Bare fordi nogen sætter 20 slags juleretter på bordet, er vi jo ikke forpligtet til at spise dem alle, og vi er jo ofte hurtigt mætte.

Af hjertet tak for et fantastisk år. Nu vil jeg slutte af med at ønske dig og din familie en glædelig jul. December er en skøn måned og en udsøgt mulighed for at få øvet os i modereret spisning.

Ha’ en fantastisk jul…

Spis dig sund, slank og stærk i mættende proteiner, masser af grøntsager og smagfulde fedtkilder!

Find alle de nemme, hurtige og sunde opskrifter her…

Rosastegt andebryst

Mundvandsprovokerende livret…

Her får du et simpelt, men virkeligt smagfuldt måltid.

– Mums!

Find opskriften her »

 

Blomkålsrisengrød

Et vellykket eksperiment…

Skønt Low-Carb alternativ til den traditionelle risengrød.

– Tør du prøve opskriften? 😉

– Mums!
Find opskriften her »

Sprødstegt kylling

Simpelt og utroligt lækkert…

Nem og smagfuld hverdagsopskrift.

– Mums!

Find opskriften her »

 

Ovnbagt Hokkaido

Nemt & lækkert…

Lækkert tilbehør, der smager herligt!

– Haps, Haps, Haps!

Find opskriften her »

 

Please enter your comment!
Please enter your name here