5 effektive trin, der virker » Tag styringen over din “sukkerafhængighed”

Tag styringen over din “sukkerafhængighed”

Brug den mest effektive strategi til at give din sukkerafhængighed et knockout. Genvind kontrollen over sukker, få et stabilt energiniveau, mere overskud og giv begrebet “sukkerkold” cirkelsparket tilbage til slikland.     

Karamelfyldte chokolader, cremefyldte konditorkager og bland-selv-slik i posevis. Det er jo slet ikke så underligt, at vi hungrer efter sukkersøde sager, for de lækre fristelser smager jo djævelsk godt. Det er jo designet til at få vores hjerne til at elske det.

Hvad der sker i hjernen når spiser fristelserne?

Smagsoplevelsen ved sukker og søde sager er fornøjeligt for de fleste. Effekten i hjernen ved indtagelse fristelser trigger de samme centre i hjernen som fx alkohol, cigaretter og stoffer.

Hjernen udskiller bl.a. det afhængighedsskabende hormon dopamin og velvære-hormonet serotonin, som begge er med til at give os et naturligt behov for mere af det samme.

1. Motivationen skal være tilstede

Ligesom med alle andre forandringer i dit liv skal den rette motivation være til stede, for at indsatsen bliver tilstrækkelig. I den forbindelse kan det være en ide at nedfælde, hvorfor du i bund og grund ønsker at ændre dine vaner ift. fristelser og nedbringe mængden.

For langt de fleste mennesker skal det, vi sætter os for at handle hen imod eller væk fra, helst give mening for os. Ellers vil luften gå af ballonen, og vi vil miste motivationen og momentet, og inden længe er vores snude tilbage i det gamle spor igen.

 

Lav et motivationspapir og skriv fx ting som:

Jeg vil genvinde kontrollen over fristelser, snacks og søde sager, fordi:

  • Jeg vejer for meget, og det gør mig ked af det, og det vil hjælpe mig til…
  • Mine tænder får huller, og det koster penge. Pengene vil jeg hellere bruge på…
  • Jeg ønsker et fedttab, så jeg kan lege bedre med mine børn.
  • Jeg vil være sundere, så jeg kan opleve min børn og børnebørn vokse op.
  • osv.

Kopier eller skriv flere eksemplarer af motivationspapiret

Brug, udbyg og gennemlæs dit motivationspapir. Hæng det fx op relevante sliksteder, som fx i skabet, i skuffen, i handskerummet i bilen osv. Du kan naturligvis med fordel skille dig af med de snacks og søde sager, som tidligere havde denne placering.

På den måde sikrer du dig at blive mindet om din kernemotivation, hvis du på et tidspunkt er på vej tilbage i dit gamle vanemønster.

Beløn dig selv og spark ekstra gang i din motivation

Et ekstra trick til at øge “hen i mod” motivationen, kan være at stille belønninger op for dig selv. Du kan fx beslutte at, hvis du forbedre dine vaner sådan og sådan, så belønner du dig selv ved at tage en tur i biografen, købe en god bog osv.

Du har sikkert hørt om folk, der vil stoppe med at ryge, som beslutter sig for at lægge smøgpengene til side? På et senere “røgfrit” tidspunkt, kan de så fx belønne sig selv med en rejse sydpå, en tur i wellness, osv. Denne metode kan du snuppe og bruge, hvis du vil.

Derved bliver rejsen mod målet, dine personlige anstrengelserne og din seje vedholdenhed, forbundet med positive belønninger. Tag det med i dine overvejelser, og find ud af hvad der kan sparke ekstra gang i din motivation, så du når dine mål!

2. Fjern muligheden for at blive fristet…

Det bør egentligt give sig selv, at du gør det noget nemmere for dig selv, hvis du rydder ud i dine skaber, skuffer og alle andre sukkersøde gemmesteder. Ikke desto mindre gør kun et fåtal af mennesker brug af denne effektive strategi.

Mange forventer at være viljestærke nok til at gå udenom slikket, så de beholder slik i huset. Det er sjælden fornuftigt, da risikoen for at falde i øges betragteligt. Jo mere tilgængeligt slikket er, og jo mindre viljestærk du er, des større risiko for at falde i.

3. Sørg for at få 7-8 timer skønhedssøvn hver nat

Prioriter at få sovet de anbefalede 7-8 timers skønhedssøvn hver nat. Kroppen reagerer naturligt på manglende søvn ved at have en ekstraordinær mangel på energi i løbet af dagen. Resultatet herpå er typisk en øget hungren efter søde sager og noget hurtig energi.

I forbindelse med søvn er det relevant at drøfte kvaliteten af søvn. Det er nemlig på ingen måde optimalt, at du sover 7-8 timer af utrolig dårlig kvalitet. Din søvn skal have en vis kvalitet, ellers kan du rammes af samme ulemper og gener, som dem der sover for lidt.

Læs de 35 bedste tips, tricks og genveje til at optimere kvaliteten af din nattesøvn

4. “Triggers” – Hvad skaber hungren efter søde sager

De fleste kan regne ud, at sodavand, slik, snacks og kager indeholder en del sukker. Rigtigt mange mennesker er dog ikke klar over, at visse ting kan “trigger” en hungren efter søde sager. For mit vedkommende hungrer jeg sødt, når jeg drikker vin.

…og min viljestyrke til at modstå fristelser daler også betragteligt af alkoholen.

Måske du kender det? 😀

5. Analyser dine vaner og øvrige “triggers”

Vi mennesker er i bund og grund vanedyr, og det er vigtigt at have in mente, når vi skal ændre vores dårlige vaner til nogle bedre. Du skal derfor være opmærksom på, hvad der sker og hvad du gør, umiddelbart inden du falder i slikfælden.

For nogle er triggeren til slik- og snackvanen kedsomhed. For andre er det stress. For helt andre er det træthed, sult, sorg og andre sindstilstande. Fysiologisk har vi ikke brug for de mange lækkerier, så langt hen ad vejen er det noget vi bilder os selv ind.

  • Er det fx kedsomhed, der er en af dine triggere, så find noget at beskæftige dig med.
  • Er det træthed, så prioriter at sove bedre, flere timer eller tag dig et powernap.
  • Er det stress, så igangsæt handlingspunkter for at få nedbragt stress i din hverdag.
  • Er det sult, så spis et velsammensat måltid. Giv din krop noget den kan forstå 😉
  • Er det følelser som fx sorg, så bør du bearbejde det med en coach, psykolog mm.

Dine destruktive tankemønstre

Destruktive tanker kan også være din sikre vej i fælden. Går du med tanker som fx

  • Jeg er gået sukkerkold. (Derfor er sukker det eneste, som kan hjælpe mig!)
  • Jeg er født med en sød tand. (Derfor er jeg handlingslammet og spiser sukkerstadset!)
  • Jeg har en rygrad som en regnorm. (Derfor kan jeg intet stille op og spiser derfor slikket!)
  • Jeg faldt i sukkerfælden én dag – hvor er jeg svag. (Derfor dropper jeg mit sunde liv helt!)
  • osv…

Ofte når vi oplever denne type tanker, påvirker de os udelukkende negativt. De destruktive tanker får os til at spise slikket, kagerne, chipsene osv. Dine destruktive tanker bliver oftest til selvopfyldende profetier, som igangsætter en negativ nedadgående spiral i os.

Vær bevidst om dine destruktive tankemønstre og udfordr dem og find ud af, hvad din krop i virkeligheden skriger efter. Er det mad, væske, søvn, coaching osv.

Kom tilbage på sporet, hvis planen slår fejl

Det er en del af livet at komme til at fejle og falde ved siden af. Det vigtigste er, at du lærer af dine svipsere. Lad dine fejl, svipsere og falden ved siden af, give dig læring og blot bidrage positivt til en stærkere og bedre udgave af dig.

Når vi falder, handler det om evnen til at komme på benene igen. Det nytter ikke meget, at vi smider hele den sunde livsstil i kloakken, fordi vi kom til at dumme os og spise kagen. Vi lever kun en gang, lær af fejlene og bliv ekspert i at sadle op igen og fortsætte mod målet!

Vi har trænet længe – mange gange i årevis eller hele livet på at skabe de vaner vi har i dag, så at forvente vi “bare” lige ændrer dem hurtigt er desværre utopi.

Du kan godt min ven!

 

  Få vejledning, viden og værktøjer til at lykkes!

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

Ronnie Nielsen.
Ronnie Nielsen.
20/02/2022
Supermotivator Følger Johnny og lev bedre på både Instagram og Facebook, og bliver motiveret af hans peptalks og fine illustrationer af mad og drikkevaner, har blot ved at følge nogle af hans få og enkle peptalks og råd barberet min fedtprocent ned fra 25 til 15 % på 2 år, og jeg er sikker på at man vil få endnu flottere resultater hvis man køber et af hans forløb og personlig rådgivning, Johnny giver gode råd og tips til kost og motion på et niveau og på en måde så man ikke går død i sin kost og træning, mange tak for det. Vh. Ronnie Nielsen.
Freja Bjørn Fechtenburg
Freja Bjørn Fechtenburg
06/02/2022
🍓🍓🍓🍓🍓 Johnny er enormt inspirerende. Hans smil, glæde og passion smitter i alle hans forskellige opslag - videoer, opskrifter mm. Det giver stor inspiration til at leve et sundere liv og til at passe på sig selv. Johnny har en skøn tilgang og et smittende væsen. Jeg kan varmt anbefale Levbedre.dk
Håndlæser Drømmefanger
Håndlæser Drømmefanger
03/02/2022
Netop afsluttet et 3 måneders forløb … Jeg har netop afsluttet et 3 måneders forløb med Johnny med ugentlige “guldkorn” og en lille “motivations snak” over telefonen hver mandag morgen . Jeg kan på det varmeste anbefale Levbedre.dk og Johnny som gør sundhed enkel med udgangspunkt i dig og dine muligheder og behov Kærlig hilsen Susanne ❤️
Tilla
Tilla
22/12/2021
Kæmpe inspirationenskilde Tak for alt din inspirationen på de sociale medier 😃 det er en fornøjelse at følge dig. Det er første gang, hvor jeg føler min inspireret til at komme i gang med den daglige motions rutine samt tænke over hele mit forhold til maden. Dine råd er simple og giver så god mening. Tak 🙏🏻
Lone Hansen
Lone Hansen
11/11/2021
Jeg har igennem 2-3 år fulgt… Jeg har igennem 2-3 år fulgt Levbedre.dk på sociale mediere, blevet inspireret af alle hans gode og sjove peptalk, hans indgangsvinkel, til at ligestille tankegang, med dagligdagsting. Jeg har lært et skridt er bedre end ingen, jeg har lært at jeg også kan spise pebernødder om sommeren, når lysten er dertil, behøver ikke at overspise i december mdr. Jeg er nu kommet så langt til st træne to gange om ugen, jeg tænker slet ikke over at skal afsted, bare på med tøj og sko og så derud af, jeg har lært ikke at slå mig selv oven i hovedet, hvis jeg spiser is to dage i træk, eller kun trænet en dag, alt er bedre end ingenting.. jeg kan på det varmeste anbefale Levbedre.dk han er så meget nede på jorden og ligetil og det er vi jyder især vilde med... Alt det er uden forløb, så et forløb, må være helt vildt fantastisk og virkelig flytte noget 😊
Christian Schneevoigt
Christian Schneevoigt
17/10/2021
Kontakt endelig Johnny Kontakt endelig Johnny, han er super motiverende og kan give dig en masse nye redskaber, der gør, at du får meget bedre resultater med din udfordringer ift spisning og træning. Dertil synes jeg han er god til at skabe fornyet energi i en, samt godt humør. Johnny er også rigtig menneskelig og nærværende noget der gør en tryg og gør helheds oplevelse rigtig personlig, noget jeg ihvertfald har sat pris på . Jeg har altid fået en super god behandling og service og det er jeg evig taknemlig for.
Anette Weinhandler
Anette Weinhandler
29/09/2021
Har tabt 10 kg. med LEVBEDRE.DK LEVBEDRE.DK er bare den bedste hjemmeside om lchf, keto m.m. Selv er jeg moderat lchf'er. Opskrifterne er lækre og velsmagende. Passer til familier, men også til singler som jeg, for man kan altid tilrette noget, så det passer. Desuden er opskrifterne også netop overskuelige, så det egentlig kun er råvarer, man skal købe ind. Og ikke en hel masse dikkedarer, der bare vil komme til at stå i skabet, uden at man får det brugt op.
Marianne
Marianne
12/09/2021
Stærkt og givende samarbejde Da jeg havde taget i mod en kæmpe udfordring og ville have det bedste ud af oplevelsen valgte jeg at tage kontakt til Johnny. Udfordringen var at gå 100 km på under 24 timer. Vi startede et super samarbejde og med et godt træningsprogram fik jeg vendt min træning fra pligt til fornøjelse. 8 uger senere stillede jeg til start, 5 kilo lettere og med markeret lårmuskler. 20 timer og 32 minutter senere gik jeg i mål, træt, men med en krop som arbejdede med mig og som var så stærk. Jeg skylder Johnny så meget, hans coaching er så positiv og takket være ham blev udfordringen en kæmpe succes. Jeg vil anbefale Johnny til alle som trænger til en ny tilgang til kost og træning. Johnny er en fantastisk makker som har din ryg.
Jette
Jette
26/08/2021
Fik vendt mine tanker og følelser. ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️ Jeg var gået i stå med min træning mine tanker og mine følelser, ja bare virkelig umotiveret og kunne ikke lige komme igang. Den peptalk og de gode samtaler jeg havde med Johnny fra levbedre.dk fik gjort at tankerne og de negative ord jeg gik med, blev byttet ud og vendt om til positive ord og handlinger. Og ikke mindst med min træning, den kom jeg igang med fordi Johnny er super god til sænke ens egne forventninger så man selv gider og kan følge med, ikke kun nu men i fremtiden. Kan virkelig anbefale levbedre.dk Johnny er lyttende - motiverende og ved hvad han taler om. 🙏🏻

 

Please enter your comment!
Please enter your name here