Dampede blomkålsris med havsalt

Dampede blomkålsris med havsalt
Dampede blomkålsris med havsalt

6 – 8 Personer

Hands-on:  10min – Total tid:  15min
LCHF | PALEO | LOW-CARB

Blomkål har utroligt mange anvendelsesmuligheder, sikkert flere end du umiddelbart tror. En af mine favoritter er blomkålsris som kan anvendes som tilbehør til alverdens retter.

Personligt synes jeg blomkålsris smager bedre end almindelige hvide ris, og så er de mange gange sundere – det er win, win 🙂

Prøv fx opskrifterne nedenfor, hvor blomkålsris indgår:

Boller i karry med blomkålsris og grøntsager

Røget laks med blomkålsris og flødestuvet spinat

Prøv også denne anden version, hvor blomkålsrisene får selskab af smør og fløde.

TIP: Spar tid i hverdagen. Lav rigeligt med blomkålsris og anvend dem som tilbehør til forskellige retter gennem 3-4 dage. De holder sig fint i køleskabet.

Dampede blomkålsris med havsalt
Forfatter: 
Hands-on tid: 
Tilberedningstid: 
Total tid: 
Antal portioner: 8
 
Ingredienser:
  • 1 helt Blomkål (1 – 1,5 kg)
  • 0,5 L Vand
  • Hav- eller stensalt
  • Friskkværnet sort Peber
Sådan gør du:
  1. Snit, riv, hak eller kør blomkålen gennem foodprocessoren (klart det nemmeste og hurtigste).
  2. Hæld vandet i en passende gryde og bring vandet i kog. Hæld det snittede blomkål i det kogende vand og lad det dampe/koge i 5-7 minutter, mens det jævnligt vendes rundt.
  3. Når blomkålen er færdigtilberedt, hældes vandet fra gennem et dørslag eller en sigte. Giv de færdige ris lidt hav- eller stensalt og friskkværnet peber og server.

TIP: Hvis du skal anvende blomkålsrisene til fisk, kan du prøve at give de færdige blomkålsris saften fra en halv citron, samt lidt revet citronskal. Husk at citronen i så fald, skal være økologisk.

 

Retten kan fint laves i LCHF-, LOW-CARB-, Paleo- og Stenalderkøkkenet

Serveringsforslag kan du se på billedet ovenfor 🙂

– Bon appétit –

Få flere tips og tricks til en smartere, sundere og bedre livsstil

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

Please enter your comment!
Please enter your name here