Dampede blomkålsris med havsalt » Nem og lækker tilbehørsopskrift

Dampede blomkålsris med havsalt
Dampede blomkålsris med havsalt

Dampede blomkålsris med havsalt

Prøv en nem og lækker tilbehørsopskrift på dampede blomkålsris med havsalt » Spar over 90% af kalorierne i dine risretter med blomkålsris!

Blomkål har utroligt mange anvendelsesmuligheder, sikkert flere end du umiddelbart tror. Nedenfor giver jeg dig et indblik i nogle af anvendelsesmulighederne af blomkålsris.

Personligt synes jeg blomkålsris smager bedre end almindelige hvide ris, de er sundere ernæringsmæssigt og så indeholder de kun en brøkdel af kalorierne ift. almindelige ris.

Blomkålsris er et smart og kalorielet alternativ til almindelige ris

Blomkålsris indeholder under 10 procent af kalorierne almindelige ris indeholder, hvorfor udskiftningen kan gøre en stor forskel, hvis du jævnligt spiser risretter.

Vi kan altså relativt nemt reducere kalorierne fra de cirka 350 kalorier pr. 100 gram (ukogte) almindelige ris til blot 25 kalorier pr. 100 gram for blomkålsris – Wauw!

Går du med ønsket om et holdbart vægttab, så kan blomkålsris hjælpe dig til at reducere en stor mængde kalorier i dine måltider, hvor ris indgår. Blomkålsris er en genistreg.

 

Prøv fx madopskrifterne nedenfor, hvor blomkålsris indgår:

Sådan gør du madlavningen nemmere med blomkålsris

Lav rigeligt med blomkålsris på en gang, og spar tid på madtilbehøret i hverdagen. Hiv blot blomkålsrisene frem som tilbehør til forskellige retter gennem 3-4 dage. De holder sig fint i køleskabet en lille ugens tid, og blomkålsrisene er ydermere fryseegnede.

PS. Hvis blomkålsrisene skal nydes til fiskeopskrifter, kan du prøve at give de færdige blomkålsris saften fra en halv citron, samt lidt revet citronskal. Husk at citronen i så fald, skal være økologisk. Pointen er, at citron-twistet smager himmelsk til fisk!

Rigtig god fornøjelse med opskriften!

Pssst… “Når du har prøvet opskriften, så del gerne din oplevelse nedenfor ;-)”

5 from 1 reviews
Dampede blomkålsris med havsalt » Nem og lækker tilbehørsopskrift
Forfatter: 
Hands-on tid: 
Tilberedningstid: 
Total tid: 
Antal portioner: 6-8
 
Ingredienser:
  • 1 helt blomkål (1 – 1,5 kg)
  • 1 liter vand
  • 1 tsk havsalt eller almindelig salt
  • ½ tsk sort peber (gerne friskkværnet)
Sådan gør du:
  1. Snit, riv, hak eller kør blomkålen gennem foodprocessorens mellemste rivejern. Sidstnævnte er klart det nemmeste og hurtigste, men det er muligt at lave blomkålsris med håndkraft.
  2. Fyld en passende gryde med vand, og bring vandet i kog. Hæld de snittede blomkålsris i det kogende vand, og lad blomkålsrisene dampe/koge i 5-7 minutter. Rør gerne i gryden undervejs.
  3. Når blomkålsrisene er færdigtilberedte, hældes vandet fra gennem et dørslag eller en sigte. Krydr de færdige blomkålsris havsalt og friskkværnet sort peber inden servering.

 

Retten kan fint laves i LCHF-, LOW-CARB-, Paleo- og Stenalderkøkkenet

Serveringsforslag kan du se på billedet ovenfor 🙂

– Bon appétit –

  Få vejledning, viden og værktøjer til at lykkes!

KUN FÅ LEDIGE PLADSER

 

Please enter your comment!
Please enter your name here