3 TEKNIKKER TIL AT FÅ MERE UD AF DØGNETS 24 TIMER

3 TEKNIKKER TIL AT FÅ MERE UD AF DØGNETS 24 TIMER
3 TEKNIKKER TIL AT FÅ MERE UD AF DØGNETS 24 TIMER

FÅ MERE UD AF DØGNETS 24 TIMER

Vi har alle 24 timer til rådighed hver dag, men selvom vi har det samme antal timer og minutter om dagen, bruger vi dem ikke ens

Der er typisk enormt stor forskel på, hvad vi hver især formår at udrette i løbet af døgnets 24 timer. Her får du 3 geniale teknikker til at få mere ud af din hverdag, reducere stress og udrette flere små og store mirakler i løbet af døgnets 24 timer.

Strategien til at få mere ud af døgnets 24 timer. Når negativ stress skal minimeres, mens produktiviteten øges, og der skal findes flere timer i døgnet, er det essentielt at kende dit udgangspunkt og få ryddet ud i diverse tidsrøvere.

Første skridt til at performe bedre er derfor at kortlægge dit udgangspunkt.

SE OGSÅ: AFSLØR DINE VÆRSTE TIDSRØVERE OG FRIGIV OVERSKUD

 

Når du har det gyldne overblik, er det næste skridt…

Skal der findes timer og minutter i din hverdag, handler det om at finde frem til, hvilke opgaver og gøremål du kan eliminere, uddelegere og automatisere.

Den tilbageværende pulje af opgaver skal primært og allerhelst udelukkende bestå af opgaver, som kun du selv kan løse/udføre/håndtere.

Når ovenstående øvelse er gennemført, vil du allerede have fundet mere luft i kalenderen, øget din produktivitet markant samt have minimeret negativ stress. Derudover vil du have fundet frem til alle de opgaver og gøremål, som reelt er vigtigst i dit liv.

SE OGSÅ: Optimer din effektivitet med fokus på den “Minimal-Effektive Dosis”

 

1. Planlæg:  Få styr på morgendagens gøremål i dag

Din mentale viljestyrke og beslutningskraft er på sit højeste, når du slår øjnene op om morgenen. Måske du tænker, det så er smart at starte dagen med at planlægge den, fremfor at planlægge morgendagens strategi dagen forinden eller endnu tidligere.

Men prøv engang at forestille dig hvor meget længere du kan nå, hvis du går lige til din skræddersyede plan fremfor først at skulle fremstille den, når du vågner om morgenen.

Der er megen evidens, der indikerer, at du kan blive meget mere produktiv, samt bibeholde værdifuld viljestyrke og beslutningskraft til vigtigere ting ved simpelthen at planlægge, beslutte og lægge så meget af strategien for morgendagen senest aftenen før.

SE OGSÅ: AFSLØR DINE VÆRSTE TIDSRØVERE OG FRIGIV OVERSKUD

 

2. Prioriter: Vær hård i din prioritering, og lær at sige “NEJ”

Livet handler om at prioritere og forvalte vores tid bedst muligt. Til trods for det bliver talemåden: “Jeg har ikke haft tid…” hyppigt anvendt af mange.

Benytter du hyppigt talemåden, så øv dig i at stoppe, for du har haft tid – 1440 minutter hver eneste dag. Et mere korrekt svar og årsagen til, at du ikke har udført X, Y og Z, er at du ikke har prioriteret at bruge tid på at få udført X, Y og Z.

SE OGSÅ: SÅDAN BLIVER DET MEGET NEMMERE AT SIGE “NEJ TAK”

 

3. Eksekver: Start dagen godt, og skab gode arbejdsbetingelser

Sørg for at få en drømmestart på dagen og minimer risikoen for at få det forkerte ben ud af sengen. Læs indlægget 4 simple men effektive strategier til at sikre dig den bedste start på dagen og lav din egen successtrategi.

Når din dag er planlagt, og din prioritering af dagens gøremål er knivskarp, mangler du blot at skabe de optimale arbejdsbetingelser for dig selv. Alt afhængig af hvilke typer opgaver du har på din agenda, vil de optimale rammer være forskellige.

Forventelige forstyrrelser af enhver art er noget du skal undgå. Forstyrrelser afbryder dit flow og er ekstremt ødelæggende for din produktivitet. Opsøg derfor så vidt muligt ikke steder, miljøer og situationer, hvor du på forhånd ved, forstyrrelser vil forekomme.

SE OGSÅ: STYRKEN AF DIT “HVORFOR”, ER AFGØRENDE FOR SUCCES

 

Tag mere situationskontrol over dit arbejdsflow

Når produktiviteten skal maksimeres, skal du finde en lokation uden risiko for interaktion med kolleger, familiemedlemmer og i særdeleshed børn. Undgå visuelle forstyrrelser fra skærme, forbipasserende mennesker osv. Lokationen skal være rolig for alle sanserne.

Hvis ikke det er muligt for dig at finde et lydmæssigt roligt sted, så vil du komme langt med et par gode høretelefoner, gerne en “over-ear” model, og helst med “noise cancelling”, som er en funktion, der effektivt hjælper med at blokere al udenoms støj.

Ved at benytte hovedtelefoner vil du ofte opleve færre forstyrrelser fra kolleger osv. Med høretelefonerne på kommunikerer du nonverbalt til omverdenen, at du har fravalgt at lytte, hvorfor du ofte vil blive ignoreret – Perfekt i denne sammenhæng.

Husk at du ved at øge din produktivitet og få mere fra hånden på kortere tid vil kunne frigive tid til andre interessante ting, som du har manglet at kunne prioritere tid på.

SE OGSÅ: PARETOS 80/20-PRINCIP KAN HJÆLPE DIG TIL ET BEDRE LIV

 

Lader du alle andre lave din TO DO-liste?

Du bruger sikkert som de fleste ret megen tid på din indbakke, notifikationer, indgående opkald, kollegial sladder, tv, underholdning osv.? Det anede mig nok… Du kan stort set forbruge alle din vågne minutter på uproduktive aktiviteter og sagtens føle dig fortravlet.

Udfordringen er, at ovennævnte, med meget få undtagelser, bedst kan beskrives som en samlet liste over andres menneskers To-Do lister og agendaer. Det er helt sikkert bekvemt for andre mennesker, at du fikser deres gøremål, når de fløjter, men fornuftigt er det ikke.

SE OGSÅ: TAG STYRINGEN MED TO-DO-LISTE HACKS – DER VIRKER!

Hvis du lever størstedelen af dit liv ved blot at respondere på andre menneskers stimuli, så lever du et liv efter alle andres agenda og deres beslutninger om, hvordan din tid og dit liv skal forbruges – Nej, det har du ikke lyst til, vel? Stop det og tag ansvar for dit eget liv.

Beslut dig i stedet for at være ekstremt bevidst omkring dit tidsforbrug på al udefrakommende stimuli, sørg for at prioritere din agenda og skab et skønt indflydelsesrigt liv, du kan være stolt af.

Det er ligeledes alfa og omega, at du bliver god til at sige fra overfor andre menneskers behov, gøremål, problemer, agendaer og To-Do lister. Opstår en nødsituation er snakken naturligvis en anden, men bortset fra nødsituationer så øv dig på at sige pænt nej tak.

SE OGSÅ: PARETOS 80/20-PRINCIP KAN HJÆLPE DIG TIL ET BEDRE LIV

FÅ MERE UD AF DØGNETS 24 TIMER

 

[mailmunch-form id="617934"]

Skriv din kommentar her
Venligst indtast dit navn her