Juster (måske) din målestok for succes med vægttab i dine ferier

Hvad er din målestok i ferien?

Har du samme målestok for succes i fx Påske-, Jule- og sommerferien, som resten af året? Så kan det faktisk “skade” dit vægttab!

Ferien står måske for døren, og mange ekstra smagfulde fristelser, vil sandsynligvis byde sig allevegne! Specielt i forbindelse med Påskeferier og Juleferier. Uanset hvad, kan det vildt frustrerende, hvis du er i gang med et vægttabsforløb!

Peptalken er inspireret af sommerferien, hvor en del af de skønne mennesker, jeg havde i forløb, udviste store bekymringer for deres sommerferie. Uanset om det er tid til sommer-, jule- eller Påskeferie, så opstår der ofte samme vægttabsproblematik.

SE OGSÅ: STOP DIN SELVSABOTERENDE SORT/HVID-TÆNKNING

 

Gør dit vægttabsforløb langtidsholdbart

For at opnå langvarig succes med fedttab og vægttab, skal processen ikke gøres hård, sur og frustrerende. For hvem ønsker og kan i virkeligheden blive ved ret længe i hårdt, surt og frustrerende forløb ret længe?

Derfor vil det i mange tilfælde give mening, at du slipper gashåndtaget en smule, og giver dig selv plads til mere glæde, velvære og nydelse – uden at slippe kontrollen helt.

SE OGSÅ: HER FEJLER DU (MÅSKE) I DINE TANKER OM SUNDHED

Du skal naturligvis ikke slippe kontrollen fuldkomment, så du efter ferien står med en stor, frustrerende og ødelæggende tilbagegang. Det vi er ude efter er blot at ændre målestokken for succes – bare en lille smule henover ferieperioden.

At holde sin ligevægt eller at se en lille vægtøgning kan faktisk være et ganske acceptabelt og godt resultat, når du efter en “juleferieslapper” tjekker vægten.

SE OGSÅ: ER DIN BADEVÆGT DIN VEJLEDER ELLER HÅRDE DOMMER?

 

Giver dig selv en lille “ferieslapper” fra vægttab

Ja, ofte vil en lille “ferieslapper” med en anelse mere fleksibilitet i dit vægttabsforløb, give dig dig fornyet glæde og energi, samt bidrage til øget trivsel fysisk, mentalt og socialt. Ofte vil den fleksible tilgang øge sandsynligheden for succes med dit overordnede vægttab.

SE OGSÅ: Spænder kage på jobbet ben for din vægtbalance og dit vægttab?

Dit vægttab er alligevel ikke lineært, så hvorfor ikke omfavne dine ferie på en realistisk måde, der gør dit vægttab mere holdbart?

At tage en “Ferieslapper” skal ikke være begrundet i, at dit øvrige vægttabsforløb så gerne må bestå af sult, lidelse og askese – slet ikke! Ferier forbindes bare ofte med begivenheder, oplevelser, samvær, ture osv., hvor (hygge)spisning oftere indgår.

SE OGSÅ: Kender du: “Nu er det ferie, så må jeg gerne gå ALL-IN”-fælden?

Glem ikke din sociale sundhed i dit vægttab

Accepterer vi ikke at nære vores sociale sundhed en anelse mere fx i ferien (med nydeles i sunde mængder naturligvis), slider det ofte på livskvaliteten. Vær nysgerrig på hvordan du kan øge din sociale sundhed, mens du træffer fornuftige og støttende valg for dig.

SE OGSÅ: 5 SLANKETIPS TIL AT NYDE SOCIAL SPISNING, SÅ DU LYKKES

  • Du kan sagtens lykkes med vægttab, mens du nyder en is på stranden. En lille is, giver dig fx stadigvæk mulighed for at nyde is – i sunde mængder.
  • Du kan sagtens nyde julegodter og julemad i julen. Gå efter mindre portioner, lidt af vært og nærværende nydelse. Du kan nyde uden at forbyde – i sunde mængder.

SE OGSÅ: Nyd chokolade, mens du får eller holder styr på vægten!

Hvis det pt. er Jul, kan du måske finde hjælp i min oversigt nogle typisk julefristelser, og deres kalorieindhold. Det gør fx en stor forskel, om du spiser 5 pebernødder eller hele posen, 1 vaniljekrans eller 10 osv.

SE OGSÅ: JULEGUIDE: Så mange kalorier er der i juleslik, kager og fristelser

Nyd i sunde mængder, mens du lykkes!

 

Skab sundhed både fysisk, mentalt og socialt

Sikres din overordnede livskvalitet ikke, fordi du glemmer at sundhed er meget mere end broccoli, så holder din plan sandsynligvis ikke i længden. Juster derfor gerne målestokken for succes en smule i dine ferier – for din egen og dine kæres skyld.

SE OGSÅ: Sådan undgår du at tage på i din Påske og i årets øvrige højtider

Du kan nyde uden at forbyde – og en lille “ferieslapper” kan hjælpe dig til øget sundhed, fremgang i vægttabet og booste din sociale sundhedskonto. Men husk nu, at en lille “ferieslapper” ikke betyder, at du skal gå ALL-IN på alt i ferien!

SE OGSÅ: Tillader “Nu er det ferie, så må jeg gerne”-fælden dig at overspise?

Hvis indlægget hjælper dig, så del det gerne…

 

[mailmunch-form id="617934"]

Skriv din kommentar her
Venligst indtast dit navn her