Spiser du (FOR) mange nødder? Sådan KAN nødder ødelægge vægttabet

SPISER DU (FOR) MANGE NØDDER?

Bliv klogere på hvordan nødder KAN gøre os fede og ødelægge vores ønske om vægttab! Sådan UNDGÅR du fælden… »

Du kender det sikkert godt? Det virker næsten som et forsvindingsnummer, når posen med nødder er tom. Haps – Hvor blev de smagfulde nødder mon af?

Velkommen til dagens video, hvor vi tager en snak om nødder, og hvordan vores nøddesnackingvaner kan gøre os fede og ødelægge vores ønsker om vægttab.

✅ GIV VIDEOEN DIT “SYNES GODT OM” & SPRED GOD ENERGI

Jo, nødder er umiddelbart ‘sunde’ og kan bidrage med meget godt fx : gode fedtkilder, mineraler, vitaminer osv. Her ud over er de fleste nødder nemme, praktiske og ikke mindst mættende fx på farten, og det er der en god grund – nødder er nemlig meget energitætte:

  1. Macadamianødder – Kalorier pr. 100 gram: 723
  2. Valnødder – Kalorier pr. 100 gram: 680
  3. Hasselnødder – Kalorier pr. 100 gram: 629
  4. Mandler – Kalorier pr. 100 gram: 587 (Faktisk ikke en nød, men en stenfrugt ligesom fx i blommer)
  5. Jordnødder – Kalorier pr. 100 gram: 535 (Faktisk heller ikke er en nød, men derimod en bælgfrugt)
  6. Cashewnødder – Kalorier pr. 100 gram: 553

Jo, nødder kan bidrage til vores sundhed, og det er HELT fint at spise nødder som en del af en sund kost – medmindre vi har nøddeallergi se 😉

NØDDESNACKING TAKSERER VORES DALIGE ENERGIBUDGET

Nødder er tætpakket med kalorier på meget lidt plads. Nødders energitæthed gør det nemt at indtage en hel del kalorier hurtigt og ubevidst.

Fx indeholder mandler 587 kalorier pr. 100 gram, hvilket svarer til godt og vel 1/4 del af en almindelig person daglige energiindtag. De 100 gram mandler, du snuppede i farten efterlader altså væsentligt færre kalorier tilbage til resten af dagens måltider. – Det er OK, bare du tænker over det!

 

UNDGÅ NØDDESNACKING BLIVER EN VÆGTFÆLDE

I videoen forklarer jeg, hvorfor det er klogt at være OBS på mængden af nødder, du indtager. Der findes nemlig som udgangspunkt hverken sunde/usunde fødevarer, men sunde/usunde mængder – også i når det gælder nødder.

Og er målet at komme i bedre form og få styr på vægten, så kan nøddesnacking hurtigt løbe op og blive en kæp i hjulet – også selvom nødder umiddelbart er ‘sunde’.

 

NØDDE-TRICK DER (MÅSKE) KAN HJÆLPE DIG

Mængden er altså afgørende, og her er nogle ting der kan hjælpe os selv til at blive mere bevidste omkring vores nøddesnacking og spise mindre.

Tager vi fx peanuts og for den sags skyld de mange andre smagfulde nødder der er spiseklare fra posen, så kommer de gerne i en stor pose, hvorfra de er klar til at spise, og spisningen producerer intet affald.

Det kræver altså en minimal arbejdsindsats at indtage den slags nødder, spisningen skaber intet affald og nødderne smager helt fantastisk, hvilket er nogle afgørende faktorer for netop at spise mere – på automatpilot 😉

 

KØB BESVÆRLIGE NØDDER DER PRODUCERER AFFALD

Ja, det lyder næsten dumt, ineffektivt og usmart. Men når snakken drejer sig om at øge bevidstheden, nedsætte mængden og hjælpe os selv til at komme i bedre form og få styr på vægten, så er nødde-tricket genialt!

Her kan jordnødder i bælg/skal og pistacienødder i skaller netop nævnes , da de er mere besværlige og producerer en del affald under spisningen.

Prøv dig frem. Vær nysgerrig. Find ud af hvad der kan hjælpe dig til at tage styringen i dit eget liv – og over din nøddesnackingvane 😉

 

🤗 Jeg håber videoen vil hjælpe dig godt videre i det gode liv!

✅ Synes du godt om videoen, så giv den gerne dit “LIKE” – TAK

✅ Abonnér GRATIS på min YouTube for flere tanker, tips og ideer

Please enter your comment!
Please enter your name here