10 Knaldgode råd der får dit nytårsforsæt til at holde i 2017

10 bragende gode råd, der får dit nytårsfortsæt, til at holde i 2017
10 bragende gode råd, der får dit nytårsfortsæt, til at holde i 2017

Cirka 95% af alle nytårsforsæt brydes allerede i Januar

Året er ved at være omme. I den forbindelse springer de store planer, de gode intentioner og mange målsætninger frem som det banebrydende nytårsforsæt efter det andet. Det nærmest vælter frem med mål, som fik vi penge for det – ofte holder målene desværre ikke.

Det er cirka hver femte dansker, der med deres krystalklare champagneglas i hånden klokken 23:59 d. 31. december har nytårsforsættet klar – for nu skal der ske forandring!

Det sker bare ikke for de fleste, og for de fleste af dem, der rent faktisk fører nytårsforsættet ud i livet, holder det ikke ret længe. Kun omkring 5% af alle nytårsforsæt holdes – de resterende 95% ryger i vasken, inden d. 15. januar står for døren.

Her får du mine 10 bedste råd, så dit nytårsforsæt holder:

1. Vær specifik når du definerer dit nytårsforsæt og dit mål

Når du sætter mål, uagtet om det er i forbindelse med nytåret eller ej, så er det ekstremt vigtigt, at du sørger for at definere målet specifikt. Vil du fx gerne smide nogle kilo, så vil det være fornuftigt, at du er specifik omkring hvor mange kilo, du reelt gerne vil tabe dig.

Fastlæg om dit nytårsforsæt og mål om at tabe dig er nået, når du har tabt dig 5, 10 eller 20 kilo. Et konkret, specifikt og knivskarpt defineret nytårsforsæt er altså guld værd.

2. Beslut dig for at ville forandringen/målet 100 procent

Hvis du vil ændre noget, så gør en helhjertet indsats. Når du vil forandre noget i dit liv, så læg mærke til hvordan du taler om dit mål og den forandring, som du gerne vil opnå.

Siger du: “Jeg vil gerne…” eller “Jeg kunne godt tænke mig at…”, “Jeg burde ændre…”, så er det ofte et udtryk for, at du ikke er 100 procent afklaret og målrettet mod forandringen. Brug i stedet vendingen “Jeg vil forandre/ændre/stoppe med… det og det”.

Ofte vil måden, vi italesætter vores mål og forandringer, være afgørende for sandsynligheden for, om målet og forandringen opnås eller ej. Tænk før du taler, og korriger gerne dig selv, når du anvender de vage talemåder.

3. Overvej at dele dit nytårsforsæt op i specifikke delmål

Lad os så antage, at du har defineret dit ambitiøse nytårsforsæt. Overvej så hvorvidt dit overordnede mål bør deles op i mindre delmål. Delmålene vil tydeligt give dig en indikation af dine fremskridt mod målet – dette vil ofte skabe en positivt selvforstærkende effekt for dig.

Når du så hen ad vejen når dine foruddefinerede delmål, kan du belønne dine fremskridt ved fx at købe en god bog, tage en tur i wellness med kæresten eller i biografen med ungerne.

4. Sørg for at dit nytårsforsæt er ambitiøst, attraktivt og realistisk

Vær ambitiøs i din målsætning. Sætter du overliggeren for lavt, vil målet blive for nemt at nå og dermed hurtigt ende med at blive kedeligt og uinteressant for dig. Fx vil det ikke være en særlig attraktiv bedrift, hvis dit nytårsforsæt går på at tabe dig 100 gram på 6 måneder.

Overliggeren skal sættes rimeligt højt. Ikke for højt, men bestemt heller ikke for lavt.

Vær realistisk i din målsætning. Opskriften på nederlag er enkel, sæt overliggeren så højt, at sandsynligheden for at succes er lig nul. Du skal ikke være for hård ved dig selv, da det ofte ender i en fiasko. Et nytårsforsæt, hvor 20 kilo flæsk skal væk på kun 20 dage, er fx NO GO.

Dit nytårsforsæt skal for dig være ambitiøst – du skal finde det attraktivt og realistisk at nå! I stedet kan du fx målsætte, at de 20 kilo flæsk skal væk indenfor 6 måneder. Lykkes det dig at få smidt de 20 kilo flæsk på kun 5 måneder, er det jo blot positivt 🙂

5. Skriv dit nytårsforsæt, mål og delmål ned og placer det synligt

Hvis du udelukkende lader dit nytårsforsæt/mål eksistere i dine tanker, vil du have nemmere ved at ignorere det, glemme det og fejle på at nå det. Derfor bør du nedskrive det på et stykke papir og hænge det op et sted, hvor du vil se det hver eneste dag.

Der sker noget (næsten magisk), når mål skrives ned på et stykke papir, så vi visuelt kan se målet for os. Find derfor et stykke papir og en blyant, og nedskriv dit nytårsforsæt/mål, og evt. delmål.

6. Find den indre motivation for dit nytårsforsæt frem

For at sparke din motivation igang og holde fast ved nytårsforsættet skal du ind til sagens kerne. Hvorfor er det egentlig, du har lavet nytårsforsættet, hvad er det, du opnår ved at nå i mål med nytårsforsættet. Find ind til kernen, så du er afklaret og motiveret til at nå dit mål.

7. Hold snuden i sporet, med påmindelser og smarte tricks

I starten vil du ofte være super motiveret på at holde nytårsforsættet. Der vil dog imidlertid komme perioder, hvor det kan være svært at holde snuden i sporet og motivation i top. I den forbindelse er der flere tricks, som du med fordel kan anvende for at optimere dine chancer for succes.

  • Del dit nytårsforsæt med fx venner og bekendte, og bed dem holde dig op på målet.
  • Skriv påmindelser i din kalender, så du dagligt, ugentligt eller månedligt bliver mindet om dit nytårsforsæt – og hvorfor det er vigtigt for dig.
  • Hold små ugentlige statusmøder med dig selv, hvor du følger op på nytårsforsættet. Hvad går godt? Hvad går mindre godt? Hvad skal du gøre anderledes? osv.

8. Vær proaktiv og læg en slagplan for de udfordringer der må komme

Du ved sikkert allerede på nuværende tidspunkt, hvad der kan gøre det svært for dig at nå dit mål, og hvad der vil kunne sabotere dit nytårsforsæt. Læg derfor allerede nu en slagplan om, hvad du skal gøre, når saboterende situationer måtte opstå.

Lad os lege med tanken om, at dit nytårsforsæt går på at træne i det lokale fitnesscenter hver eftermiddag. Hvad vil du gøre de dage, hvor møder, sammenkomster mm. kommer i vejen for din eftermiddagsmotion?

  • Tager du fx en dobbelt træningssession dagen efter?
  • Flytter du træningen til om morgenen eller om aftenen?

9. Vær meget opmærksom på dine gamle mønstre og triggere

Vores hjerne er sådan indrettet, at den på “autopilot” vil søge det trygge, det behagelige og det magelige. Det lyder måske meget rart, men det er sjældent noget, der hjælper os med at skabe forandring, opnå resultater og performe bedre – tværtimod.

Hold fast i nytårsforsættet og gå efter målet. Du skal være bevidst om autopilotens præferencer, og korrigere den magelige autopilots dårlige indflydelse, når det presser på.

10. Det er menneskeligt at fejle – sørg for at komme op på hesten igen

Det er menneskeligt at falde i fra tid til anden. Når du falder i, laver en afstikker og afviger fra planen, så find evnen til at komme op på hesten igen! Drop “alt eller intet indstillingen”, for den vil bare få dig til at føle dig som en fiasko.

Vi får fx ikke skabt et sundere liv ved at smide hele den sunde livsstil i skraldespanden, fordi vi lige havde et svagt øjeblik, hvor vi spiste et stykke kage.

Lad være at indlede en destruktiv adfærd, det nytter ikke noget. Undersøg i stedet hvorfor du faldt i, sprang over, og din plan smuttede ud af dine ellers sikre hænder. Brug så denne refleksion næste gang du står i en lignende situation.

Vi lever kun en gang, lær af fejlene og bliv ekspert i at sadle op igen og forsætte mod målet!

 

Boost din performance, få de bedste genveje til højere personlig effektivitet, smartere motion og lækre opskrifter på rigtig mad, der sikrer dig et højt energiniveau og en optimal fedtforbrænding!

Følg UPGRADED på Facebook, Instagram, Youtube, Twitter og husk at tilmelde dig nyhedsbrevet nedenfor…

[mc4wp_form id=”1719″]

Så får du alle de fedeste genveje til øget din produktivitet, lækre opskrifter på rigtig mad, tricks til optimeret fedtforbrænding og smartere træning! 

UPGRADED – BOOST DIN PERFORMANCE

Vil du gerne have mere GRATIS indhold? Så støt siden med dit “LIKE” 🙂

1000 tak for opbakningen!

Johnny Christensen – UPGRADED.DK

Please enter your comment!
Please enter your name here