Oplever du flere nederlag end succeser, så gør det her…

Oplever du flere nederlag end succeser, så gør det her...
Oplever du flere nederlag end succeser, så gør det her...

Hvis det, du gør, virker så fortsæt endelig. Får du flere nederlag end succeser, er det måske fordi du spænder ben for dig selv.

Vi skal sigte mod stjernerne …eller hvad?

Hmm… men er det ikke netop ambitiøse mål, hårde krav og høje standarder, som de fleste succesbøger prædiker om, vi skal stræbe mod for at få succes?

Jo, men bare fordi det står skrevet i bøgerne, er det jo ikke din garanti for, at strategien virker for dig. Det virker helt sikkert for nogle, og så er alt jo godt. Mange oplever desværre at få nederlag på nederlag ved at være for ambitiøs.

Vores hjerne og krop kan tilpasse sig til det meste, hvis blot vi skaber forandringer gradvist. Sker forandringerne for hurtigt, bliver situationen nemt overvældende for vores hjerne, og kan derfor nemt ende i fiasko.

Når vi forstår hvorfor en meget ambitiøs strategi ikke virker for alle, så ved vi mere om hvorfor så mange strikse kostplaner, træningsprogrammer, slankekurer, bootcamps osv. desværre for mange ender med følelsen af endnu et nederlag.

Det er ofte alt for mange og for omfattende forandringer på en gang. Bevidstheden herom kan også gøre det nemmere for os at forstå, hvordan vi så kan optimere vores muligheder for at få succes med de forandringer, vi ønsker i vores liv.

Lad os tage et kig på motivation, viljestyrke og vaner som er vigtige drivkræfter, når det drejer som om at skabe varige forandringer i vores liv.

 

Nedenstående tager udgangspunkt i et ønske om fedttab

Hvad er motivation?
Motivation kan beskrives som lystfølelsen til at udføre en given handling. Det kan fx være, at du for nylig har sat et mål om at smide nogle kilo, og vejret i dag er fantastisk, så du føler dig motiveret til at løbe en tur. Din standard er 5 km.

Her fejler motivation typisk…
Vores motivation kommer og går, og kan påvirkes af vores øvrige følelsesliv, vejret, vores omgivelser, SMS’en du lige modtog osv. Det vil sige at vi pludseligt kan opleve at vores motivation til at løbe, spise sundt og holde ved er pist borte.

Hvad er viljestyrke?
Viljestyrke kan beskrives som evnen til at udføre en given handling uden lyst og motivation er tilstede. Vi kan fx løbe de 5 kilometer selv om vejret er dårligt, og motivationen er nul, men fordi vi ved det er hjælper os, mobiliserer vi handling gennem viljestyrke.

Men vores viljestyrke er ikke ufejlbar…
Vores viljestyrke er ligesom en muskel. Du har formentligt oplevet, hvordan din viljestyrke, og evnen til at handle uden lyst ikke er konstant, men aftager gradvist. Specielt når vi udsættes for mentalt krævende opgaver slider vi på vores viljestyrke.

Hvad er vaner?
Når vi har gentaget de samme handlinger mange gange, bliver handlingerne til vaner som kører mere automatisk og blot kræver en minimal mængde viljestyrke ift. første gang vi udførte handlingen.

Denne næsten automatiske og ubesværede udførsel af handlinger er helt fantastisk når det handler om gode, støttende og sunde vaner, og knap så fedt når det gælder vores knap så gode vaner.

Opsummering…

Mens vores motivation er høj og vores viljestyrke stærk, formår vi at følge ret så strikse madplaner, opslidende træningsprogrammer, hårde bootcamps og fastholde ambitiøse livsstilsændringer – på den korte bane!

MEN… så resulterer rigtig mange livsstilsændringer, træningsprogrammer, bootcamps og vægttabsforløb desværre i det samme – nemlig som endnu et fejlslåen projekt, og en følelse af skam og fiasko, fordi “vi ikke duer til noget”!

Følelsen af skam og fiasko, leder herefter mange til en adfærd, der saboterer de resultater, som de trods alt opnåede i processen. Øv!

Hvordan hjælper vi os selv bedre til at få succes?

Der findes formentligt IKKE én enkelt successtrategi, der virker for alle mennesker. Det handler om at sammensætte en strategi, der passer til dig, dit liv og din hverdag. Det er her de hurtige og prisbillige planer, programmer og kurer fejler.

Motivation er din bonus drivkraft
Nu ved du, at din motivation ikke er konstant, hvorfor den ikke bør være din primære drivkraft til handling, men nærmere bør anses som en slags bonus drivkraft.

Viljestyrken kan trænes op og udtrættes ligesom vores muskler
Du ved at mentalt krævende beslutninger og aktiviteter udtrætter viljestyrken, hvorfor det også ofte er udfordrende og måske umuligt at starte krævende handlinger, projekter og aktiviteter efter fx mentalt hårde arbejdsdage.

Vaner er et fantastisk redskab til langvarig succes 
Når vi skaber gode, sunde og støttende vaner kan vi relativt anstrengelsesfrit slippe afsted med at fastholde gode mad-, motions- og livstilvaner der støtter os i at leve bedre og få mere ud af livet.

Nøglen til at skabe, træne og fastholde nye vaner er konsistens. Det vil sige, at vi skal kunne gentage og holde ved de sammen handlinger igen og igen indtil de næsten kører på autopilot. Netop derfor er det så vigtigt at niveauet IKKE sættes for højt fra starten

Her er nøglen til mere succes

Vi bør sænke vores niveauet fra starten, så vi med svingende motivation og til tider begrænset viljestyrke evner at fastholde de ønskede handlinger. Når motivationen er høj, kan vi med fordel bruge drivkraften som en bonus og gøre mere af det gode.

En god tommelfingerregel er at starte i det små og byg gradvist på. Og ja, det er sjældent det nemmeste at acceptere for vores tålmodighed, brusende motivation og ivrighed som vil have resultater hurtigt “NU, NU, NU!”.

Her er nogle simple fokusområder som virker små og ubetydelige, men med tålmodighed, kan blive til vaner der hjælper dig til at leve bedre og få mere ud af livet. Prøv det nu!

Mad: Opgrader sundheden i hvert eneste måltid – bare en smule fra nu af.
Motion: Sæt dit favoritmusik på, og dans for fuld skue i 3 min – hver dag.
Mindset: Når livet giver modstand, så spørg dig selv: “Hvad er faktisk godt lige nu?”

Pssst… og det kan være svært lige at få øje på, og kræver derfor øvelse 🙂

Alt held og lykke med skabe de forandringer, du ønsker i dit liv.

Please enter your comment!
Please enter your name here